söndag 28 december 2008

Mina talangfulla vänner....

Magnus och Lottas Luciatåg

Nu när julen är uppäten och slutfirad kan jag summera denna jul som en mycket fin sådan.
Jag är inte den som dör om jag inte får baka pepparkaksdekorationer till julgranen.
Ja jag har faktiskt inte ens någon gran. De få gånger jag tagit hem en gran i mitt vuxna liv tror jag att jag kan räkna till 3ggr.
Inte för att jag inte tycker om julgranar men jag tycker 1. det är slöseri med våra naturresurser 2. det blir så mycket onödigt att städa. Jag har hellre en utomhustall som får stå kvar och växa till sig till nästa år. Ibland hänger jag röda kulor i den och äpplen och talgbollar till fåglarna.

Jag är nog en super tråkmåns men tänk, bara frakten av julgranarna till och från kan få en att avstå från att köpa en. Vidare, inne i stan slänger man ut granen rakt ut på gatan, sen kommer gatukontoret och städar efter oss i flera omgångar för få bort alla vrak och barr. Det tycker jag är så onödigt slöseri med skattemedel.
Men hur som, visst har denna jul varit fröjdefull! Mina jular brukar vara så. Jag gör bara sådant som får mig att koppla av, inga måsten eller stress, bara laga det godaste jag vet, umgås med goda människor jag tycker om och trivs med.

I år fick jag även otroligt fina julklappar…hmm alldeles för fina för mig. Så snäll kan jag inte tänka mig att jag varit.
Till favoriterna hör förutom en Peter J dvd som tomten Ma kom med, ett alldeles bedårande litet Luciatåg. Magnus och Lotta hade knåpat i tomteverkstaden och ut kom den särdeles söta Lucian med ljus i sin krona och hennes stjärngosse med lyse i struten och stjärnan. Helt oemotståndliga båda två. Jag blev så kär.

Jag är så imponerad av att många av mina vänner är så talangfulla. En kreativitet o fantasi som jag helt saknar som de äger och som föder fram de mest underbara alster. Pia allt med måleri, Ma allkonstnär, Magnus och Lotta som bygger modeller av olika slag, Tintin hantverk av olika slag och Karin med sin keramik, Sanna som också jobbar med keramik och många fler. Det som dessutom är gemensamt med alla dessa underbara talanger är att de också är helt fantastiska på att laga mat. Det verkar på något sätt att det deras hjärnor skapar, klarar även deras händer av att forma.
Alla de fina saker som de skänkt mig har jag samlat här mitt hus. Något av varje vän jag har i mitt hjärta.
Det finns saker både inne och ute, både praktiska saker och saker som man bara tittar på.
Jag beundrar dem alla och känner mig så privilegierad och rik att få vara deras vän.
Min engelske vän sa häromdagen till mig: Du är otrolig, en av de saker som imponerar på mig är att du inte har så stora anlag för lappsjuka utan finner ro i dig själv.
Han syftade till att jag nu var helt ensam här ute i ensligheten på denna sida om ön. De som inte låg hemma och var sjuka hade åkt i väg.
Men inte känner jag mig ensam, jag har ju alla mina vänner med mig här. När jag tittar och känner på deras alster känner jag mig bara glad och tillfreds.

Tack alla för att ni är så fina!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails