söndag 21 december 2008

Lycka är ett par tofflor!



Det blir inte så mycket nöjesshoppande för min räkning nu för tiden. Det mesta av min budget sugs in ett svart hål som jag kallar bygget som pågått nu i ett år. En himla massa ombyggnation och ett helt nytt hus tronar nu på min tomt.

Inte för att min mening är att sönderrenovera mitt gamla hus men en del kritik har jag fått ta på vägen som när min aristokratiske arkitektvän diskret påpekade med lätt stram dragning på överläppen. Rent stilmässigt har man inte grosshandlarfönster på 1700-tals hus!
Nä visst men mitt hus är ju heller inget museum! Min ansats var att det skulle vara ett 2000tals boende och att båda husen ska hålla samma standard även om det nya är byggt i samma stil som det gamla med antikt tak och så. Det har blivit relativt bra. Svårt idag att se att ett av husen är helt nytt.
Hursomhelst mitt huvudintresse i shoppingväg har det senaste året dragit mer åt fiberbelysning och råspont än att shoppa kläder och må gott prylar.

Häromdagen hände det sig då att jag helt plötsligt fick extra klirr i kassan. Helt oväntat, så där höja på ögonbrynen oväntat liksom. Glad i hågen unnade jag mig några timmars inskolning på fina gatan igen.

Småler och tänker på alla modebloggande, fashionistas, de som numer vill kalla sig recessionistas. De som hänger på låset till rean på NatalieSchüttermann för Prada något att visa upp för väninnorna eller något vintage för att vara inne . Nä det där med att vara inne är inget för mig, jag köper heller inte bara typ en grej!
Jag är inget modeoffer som längtar efter vissa plagg utan köper det som känns bra. Mina vänner brukar säga att när jag shoppar så är det ofta inte ett plagg som jag gått o sugit på i veckor utan 5-6 plagg per gång som kommer med hem och som får garderoben att bågna.

Men allt sedan den traumatiska händelsen som utspelandes framför mina ögon då personer i svarta overaller tryckte ner hela min garderob i svarta sopsäckar och försvann har jag börjat tänka om.
Det är en fantastisk härlig känsla att kunna gå in i sin klädkammare och kunna bläddra bland de få plaggen som hänger där utan att få ångest för att prislappen fortfarande sitter kvar.

Så nu för tiden har klädesköplusten lagt sig men jag älskar fortfarande de små extra prylarna man får med sig hem. De där gåvorna som butiken ger när man som god konsument överköpt sig. Ett glossigt Plaza magasin, hårklämma, en bag från Lancôme . En gång fick jag tom ett halsband. Nu sist när jag var inne i favoritbutiken L´Occitane fick jag någon slags mist att spraya på kuddvaren så att man sover i god doft. Onödiga saker men man blir glad ändå. Jag är så glad att det där med extras har hittat till Sverige. I Frankrike och USA är det legio med små pryttlar i påsarna.

En ny vinterkappa blev det. Inte för att jag behöver någon men ganska så chic. Det blev även en tunn siden tunika inköpt i lugn takt men sen gick det inte att stoppa längre. Det var bara att öka takten och riva loss i alla affärerna. Festklänning, scarf, myssaker och även en tröja till lilla älsklingen. Jag var praktiskt taget runt överallt, tog tom en sväng in på Laura Ashley. En butik som jag inte besökt på flera decennier.

Tänker med fasa på när jag härjade som värst med romantiska tröjor och allehanda krås från min dåvarande nämnda älsklingsaffär att jag tom häktade på min stackars syster en ryslig viktoriansk manchesterklänning med puffärmar och mina då små systerdöttrar storblommiga klänningar med rosetter. Hua!
Likväl…ränderna går visst aldrig ur för jag torskar där på Laura Ashley och kommer ut med strumpor och ylletröja i klassisk cranberry rött. Klädd i detta blir jag rena rama julklappen eller en parfymkartong från Ralph Lauren eller helt svenskt sett Fröken fräken i ett rött paket med vita snören. Jag borde verkligen omyndigförklara mig själv ibland.

Väl hemma packade jag upp mina fångster med min älsklings medlidsamma blickar.
Jag förstår honom så väl. Så här några dagar senare när jag tänker på vilka av alla dessa inköp jag uppskattar mest?
Jo, ett par tomtetofflor som jag gått i sedan dess.
Hade kanske kunna nöjt mig med bara dem om jag hade tänkt efter före!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails