tisdag 30 december 2008

Spådomar och andra hyss..


Som gammal research och statistikräv tycker jag det är riktigt kul att kolla facit om vår it och media värld som vi alla är insyltade i upp till öronen. Det är kul att läsa kvalitetsindex, spådomarnas utfall och summeringar som görs i slutet av år.

Jag småler och konstaterar att ja visst har det klagats på mycket teknik i år. Jag var nog inte ensam om att hänga i telefonluren och ösa hos min mobila bredbandsleverantör 3 iår.

Här är min bästa-lista ur i medierna i dagarna.

Ny Teknik skriver: För första gången har Svenskt Kvalitetsindex frågat landets digital-tv-kunder hur nöjda de är med sina leverantörer.

Det visar sig att de är riktigt irriterade. Och det gäller oavsett leverantör. Men surast är kunderna hos Com Hem. Det bolaget är dessutom sämst på att hantera sina klagande kunder, enligt undersökningen.
Hela 24 procent av Com Hems kunder har klagat hos sin leverantör. Boxers kunder är långt ifrån nöjda, men bara 8 procent av kunderna har hört av sig till bolaget.
Minst missnöjda digitaltv-kunder har Telia och Boxer


Årets (sämsta) spådomar är också rätt kul att se tillbaka på.

Sånt där som typ IDG, ett mediehus inom it och teknik tycker är kul att hålla på med.

Här är det tekniksajten Cnets redaktör Tom Merrit som rankar de 5 sämsta förutsägelserna inom teknikområdet under 2008.

5. ”Facebook kommer att lansera en browser”. Det blev bara nästan rätt. Det var Google som kom med en nya browser.

4. ”De smarta mobilerna kommer att sprida virus över världen”. Domedagsprofeterna var många i början av förra året. Men datainfluensan orsakade inga större problem i mobilvärlden.

3. ”HD DVD kriget kommer att fortsätta.”
Den grejen blev ju snabbt avklarad! Toshiba gick ut hårt i feb 2006 med lansering av HD DVD för att i feb 2008 meddela att all utveckling av formatet läggs ner till förmån för Blue-ray. Så var det med den saken och nu få vi alla snart byta format, Jag som just hunnit byta ut min video mot en dvd.

2. ” Google kommer att dominera mobiltelefonvärlden”. Bjöd på mobilfrekvenser i USA och skakade om i mobilvärlden, det befarades att Google var på väg att ta över både som operatör och mobiltelefontillverkare. Goggle lanserade visserligen operativsystemet Android. Men så mycket mer hände inte

1. ” Apple tar fram en digitalkamera”. Många trodde för ett år sedan att fotografering skulle bli Steven Jobs näste grej. Men så blev det inte. Kameror finns visserligen i mobiler, och där finns ju numera Apple. Men någon Apple-kamera blir det nog inte.



Sandwich Board-man

Tidnigen Resumè skriver om att 2008 blev bloggarnas och webbens år. Men att pengarna gick till gammel media De listar 10 trender som satt präglade svensk media under 2008.

1. Internet tog annonstillväxten från övriga huvudmedier. Bland traditionella medier har bara Aftonbladet och Dagens Industri hjälpligt lyckats fånga förlorade papperspengar med nätet. Stora mediehus som DN, Svenskan, Expressen, GP, Sydsvenskan, TV4 och MTG tjänar löjligt lite, eller rent av förlorar, på sina webbar.

2. Bloggvärlden växer på gott och ont exponentiellt. På gott därför att nätet öppnar nya vägar för påverkan. Bloggarna mångfaldigade medietrycket i FRA-frågan, som gemene man struntade totalt i. På ont därför att hån, förtal och myter sprids ohejdat. Professor Bo Rothsteins kloakliknelse var inte helt fel.
Bara en sån sak som jag hörde igår att Carolina Gynning är den 37:de mäktigaste i Sverige, 1; Reinfeldt. 2. Anders Borg …före Nyamko Sabuni, Horace Engdahl …Asså bloggens betydelse för påverkan!!
Var genast tvungen att undersöka. Kvinnan har ju den senaste veckan haft 83700 besökare på sin blogg!!!?? Vart är vi på väg? Gulp! Gyninng som nästa kommunikationsminister?

3. Alliansens oenighet i mediefrågorna förlamade mediepolitiken. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth har snurrat som en vindflöjel i frågorna om presstöd, reklamskatt, operatörskap i marknätet och public service. När regeringen inte kan besluta, tar EU-byråkraterna eller marknadskrafterna de tunga besluten.

Hur pinsamt är inte det?

4. Tv-tablåns tid är utmätt. Iptv i bredband blev årets vinnare med ett revanschsuget Telia som ledande aktör. Nya sätt att se på rörlig bild, från Youtube till SVT Play, förändrar både tittarbeteende och affärsmodeller. Tv on demand frigör tittarna från tablån och blir de kommande årens vinnare.

5. Metro vann gratistidningskriget. Aftonbladet lade ner förlusthålet Punkt SE och köpte 35 procent i Metro Sverige för 350 miljoner, samma summa som hela Metro International värderades till när aktien före jul stod i 70 öre. Stampen betalar nästan det dubbla för Mitti-tidningarna och Bonnier har förlorat lika mycket på City.

6. SVT fortsätter förlora tittare, krympa utbudet och sparka anställda. Medan TV4-gruppen startar nischkanaler och tar andelar går SVT motsatt väg genom att göra SVT24 till repriskanal och SVT2 till finkulturrum. Att public service-utredningen utmynnade i ett jaså hjälper bara statstelevisionen för stunden, runt hörnet hotar höjd moms och budgetfinansiering.

7. Morgontidningarna tjänade storkovan. Utom i Stockholm, där Svenskan och DN misslyckats med att utnyttja fem års högkonjunktur och båda tigger om statsstöd. Landsortspressen har däremot haft sina ekonomiskt bästa år. Stampen avrundade sin omstrukturering av landsortpressen med att köpa Mitti-tidningarna och ringa in Bonnier i huvudstaden.

8. Kvällspressen fortsätter tappa läsare och tjäna grova pengar. Aftonbladet har öst in pengar via Blocket, Expressen med hjälp av dvd-försäljning. Båda har chockhöjt priset på sina bilagor utan att tappa alltför många köpare. Direktörerna Carl Gyllfors och Bengt Ottosson har tagit ett starkt grepp om verksamheten på chefredaktörernas bekostnad.

9. Sveriges Radio klarade sig undan sammanslagning med SVT. Järnladyn Kerstin Brunnberg har stärkt radions ställning i en tid när webbradio, podcasting och Spotify har ungdomarnas öra. SR slipper konkurrens på nationell nivå tills radion är digitaliserad. De två reklamradionätverken slipper höga avgifter och kan öka sina vinster under fyra övergångsår tills radioutredningens anbudsförfarande införs.

10. Finanskrisen slår mot högbelånade mediekoncerner. Bonnier har handlat för tolv miljarder kronor med lånade pengar de senaste åren. Stampen har två miljarder i goodwill, MTG betalade nära sex miljarder för bulgariska Nova TV, Schibsted lika mycket för Trader Classified Media och Kanal 5:s ägare Prosieben Sat1 har skulder på cirka 40 miljarder. Nu gäller att skapa kassaflöde till räntebetalningarna.

Och här kommer årets Resuméchock: det blir inte alls ett GOTT NYTT ÅR!

Vuj..det var ord och inga visor! Av med huvudet bara!



Mitt priset för den sämsta fingertoppskänsla får nog gå till den som skrev ledarsidan i början av året för tidningen-endast för de rikaste- Connoisseur. Där menade skribenten att inga särskilt dramatiska händelser kommer att ske på den finansiella marknaden under 2008.

Opps..kanske för mycket kaviar och champagne? Leder mig genast till Louis XVI!

När fransk revolutionen utbröt 1789 och Bastiljen stormades, befann sig kungen på jakt. Det påstås att när han fick meddelandet om situationen i Paris, så frågade han "Är det uppror?" och fick till svar Non Sire, c´est revolution . Samma dag skrev han i sin dagbok "Ingenting", och syftade på att han under jakten inte lyckats skjuta en enda hare.


Ja ni vet ju hur det gick för Louis XVI! Chop chop!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails