lördag 20 december 2008

Underbar kväll på Globen igår

Peter skriver på sin blogg idag om stämningen och hur underbart det var för honom att stå där på scenen och se våra uttryck under kvällen. Hur glad har var för att många av hans vänner hade hittat dit och vilken energi han fick av det.
Ja jag kan bara hålla med. Stämning det var där känslan var där, lugnet och harmonin. Ja det bästa av allt var där.

Kan man önska sig att uppleva julen närma sig på bättre sätt?

Det var fem år sen Peter var gav julkonsert och det var när första utgåvan av ”Jag kommer hem igen till Jul gavs ut. ” Jag var inte där då men efter att ha hört ”Decembernatt” för första gången på den skivan. Ja den där Leonard Cohen låten Halleujah i Peters svenska översättning , då lovade jag att jag inte skulle missa en julkonsert med Peter ever! Vilken låt!
Vilda hästar hade inte kunnat stoppa mig. från att gå igår. Det var också på Peters personliga inbjudan vi var där. Vilken julklapp!

Det blev Sanna och jag som gick. Stackars Ma drabbades av momentan kräksjuka och var med timmes varsel tvungen att ställa in. Hon som precis som jag hade sett fram emot detta i flera månader. Jag led verkligen med henne. Har dock några fina pix åt henne.
Stämningsfull musik av stråkorkester, Stockholm Sessions string, en lokal kör som jag inte minns namnet på, Peter och Gunilla Backman i ”Gå inte förbi” och Peter och Mauro Scocco i” Änglar i snön”

Det blev mycket skratt och fnitter under kvällen blandat med allvarliga tankar.
Det som berörde mig mycket var Peters närvaro och värme under kvällen, men så är han också en person som med mycket närvaro, en person som sprider bra känsla omkring sig . Svår att inte tycka om.

Under kvällen berättade han också om sitt engagemang i Childhood, och hur lycklig han var att den stora försäljningen av ”Jag kommer hem igen till Jul!”har givit 1,250 milj kr till Childhood. Skivan har förövrigt beskrivits som tidernas julskiva, köpt av över 300,000 pers.

Ni som inte var med på konserten, lyssna på Peters skiva! Hans fantastiskt fina tolkningar av O helga natt, en av mina favorit julsånger, Ave Maria, Bethelmsstjärna eller Jul jul strålande jul. Hans egna låtar som” Snön föll”. Den som får mig att gråta varje gång jag hör den.

En gång för lite mer ett år sedan satt han och jag längst bak i Stavsnäsbussen då han sjöng ”Snön föll” i örat på mig. Folk tittade lite konstigt på oss då han sjöng med mössan djupt neddragen över öronen. Han sa att du kommer att gråta över texten så länge till det går över men det kommer en dag du bara kommer att känna glädje över den. Så blev det i går när han sjöng den.

Tänkte mycket på min andra vän Peter som helt plösligt försvann ur våra liv för exakt 6 månader sen och tillägnade honom ”Snön föll” sjungen av Peter. Jag var också så glad att hans Sanna satt där bredvid mig.

Ja det blev verkligen en underbar kväll i Globen igår och så underbart att se dig Peter!

Nu drömmer vi i vintertrakt om lågorna som håller vakt
och om en plats som kan få hjärtat att jubla..

..och sjunger kanske nån för migoch kanske sjunger nån för dig

ett sprucket men ett hoppfullt Halleluja.



Snö föll
http://www.youtube.com/watch?v=DLXHefSNoAg

Decembernatt
http://www.youtube.com/watch?v=ENo5wDhYr4I

1 kommentar:

  1. Hej och fy vad jag blir avundsjuk! Du nybloggare: När du skriver om Peters blogg vore det kul om man kunde klicka på den och att du länkar
    direkt till den så man kan kolla vad du pratar om! Du drar/mörkar"Peters blogg" i din text, klickar på länksymbolen (kedjorna) och lägger in hans url i rutan. Klart! Och proffsigt!
    Pussar från Pia

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails