måndag 29 november 2010

Första advent!

Brasa som förhöjer middagen
Med fötterna på bordet i mina fina nya raggisar som mamma stickat slappar jag till söndagsfilmen.

Vi gör så gott vi kan med att hinna med och göra roliga saker även om vi inte hinner
med att koppla av så värst långa stunder i och med det pågående
bygget av köket som ständigt tvingar oss att omprioritera agendan.

Idag eftermiddag var vi i alla fall tvungna att lämna köket åt sitt öde och ta oss till Stockholm för att fira
första advent med alla grannarna i huset. Jag hade alla de ätbara och
drickbara ingredienserna på min to-do-lista så det gick inte att smita
liksom.
Tur var väl att vi var tvungna att avbryta göromålen i Sörmland och
försenade, stressade och fullastade som vanligt bege oss till huvustaden, för
blev en otroligt lyckad tillställning.
Glöggen spred sin varma och kryddiga doft i entréhallen där jag dukade upp och på
innegården skottade grannarna snön och tände lyktor, i mitten stod
vår vid detta laget väldigt översnöad granoch lös vackert romantiskt.

Hela huset var på toppenhumör, omgivna av diskret julmusik slank den glöggspetade Kvibille ädelosten ned med pepparkakor bakade på kokosfett, lite ischoklad och annat gott sött.
Det blev verkligen avkoppling av kvalitet och dessutom fick vi en hel kväll "över".

Vi blev så inspirerade att vi senare drog i gång värsta söndagmiddagen med ankbröst med apelsinsås och en underbar Bourgogne allt  medan en behaglig björkvedsbrasa fyllde våningen med värme.

Det var väldigt gott och  kändes välbehövligt, både att utan stress laga mat och få koppla av.
Inte gjorde det något att jag råkade bita av en tand mitt i
middagen...

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails