onsdag 3 november 2010

En grön present till mig själv

Jag börjar denna regniga onsdag med lite god läsning ur min gröna
bok "Grönt för livet" för att förstå varför gurka och  krossade linfrön skall ingå i min gröna drink idag.
Gurka och även vattenmelon som anses vara rätt torftiga ur
näringssynpunkr faktiskt är väldigt viktiga ingredienser i vår
dagliga kost. De är nämligen bland det mest alkaliska man kan äta
det vill säga på svenska, de hjälper att neutralisera våra i
regel rejält försurade kroppar.
En försurad kropp ja de vet ju alla idag vad det är, en plantskola
för jajust det cancer.

Linfrön innehåller både mycket fibrer och omega 3. Men då
ska de vara krossade ananrs passerar de bara rakt igenom.
Fibrer hjälper till att frakta bort det dåliga kolesterolet som levern tillverkat för att ta hand om det dåliga
fettet från t.ex ost och kött.
Jag krossar mina linfrön med min dundersravmixer precis när jag ska
använda dem. Jag köper aldrig färdigkrossade linfrön för de
oxiderar så snabbt, dvs omega 3 oljan härsknar.

Här lite skrämselpropaganda för alla ostälskare, som jag själv.
Ost har en väldigt försurande effekt på kroppen.
Medan faktiskt den sura citron är för kroppen neutraliserande.
Det var det hela idag!

P.s presentpaketen på bilden är vardagsöveraskningar till några som
står mig nära:)

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails