tisdag 23 november 2010

Aubergine-min etno mataffär i stan!


Nu har jag också hittat hit! per rekommendation och vägbeskrivning  från Carina måste jag tillägga. Som om denna ljuvliga och mer än välkända frukt och grönsakshandel, stamhak för många skulle behöva en vägbeskrivning?
I hjärtat av SOFO på söder bland ett otal av kaffehak och andra hängställen, i kvarteren med Kajsa Warg och SaltåKvarns egna butik finns alltså denna etno-pärla på Nytorgsgatan 25.

Jag var där igår under min vilda jakt efter energikickar, dagen då det bara bjöds på regnblandad snö. I dag mår jag så mycket bättre att jag tom kan tänka mig att utföra stordåd och rensa min to-do lista och kicka i gång arbetena inför december. 
Förutom alla de andra trevliga upplevelserna jag försåg mig igår står nog Aubergine ekologisk etno mataffär för den största positiva överraskningen.
Ekologiska, billiga och fräscha frukter och grönsaker i drivor från golv till tak, ja tom ute på gatan denna som sagt mer än gråtrista blä-dag lyste lådorna med apelsiner, satsumas och clementiner upp hela gatan bättre än gatlyktorna.
Inne i affären finns förutom frukt och grönsaker även hur mycket etno mat som helst, etnobröd, oljor, nötter mm. Letar du efter t.ex rosenvatten så är detta ett hett ställe att leta på.

Jag köpte ekbladssallat, rollosallat, ett stort knippe mynta, spenat, avokados, bananer, clementiner, lantbuljong från Biofood till ett så lågt pris som jag inte hittat någonstans på fem år.  

Sedan blev jag frestad att prova den pinfärska böreken på disken som fortfarande var varm. Såå god! (att tom hundarna blev frestade att rota i min väska och äta upp resten av dem)
Foto: Tasteline
Börek är fastfood från medelhavet, ursprungligen från Turkiet. Börek är filodegrullar fyllda med spenat och fetaost toppade med loppfrön och bakade i ugn. 
Här recept från Tasteline på dessa lättlagade, nyttiga och goda "cigarrullar".



Nu har alltså också jag hittat till Aubergine Etno Mataffär och jag kommer att lägga in ett besök där minst en gång i veckan då jag lämnar min safe-zone (östermalmen) och beger mig till den vilda och riktiga malmen för min runda i kvarteren.
Grynningen min ekologiska favorit hälsobutik ligger nämligen också i närheten liksom Sthlm Oriental

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails