söndag 28 november 2010

Gammeldags julmarknad i Sörmland


Varje gång vi går på julmarknaden här måste vi besöka bagarboden, där finns också detta julbord med  rikgtig lagad risgrynsgröt och äkta julklappsbröd, dvs det brödpaketet toppat med en sötebröd, i detta fallet en lussekatt. Detta bröd paket skulle räcka till trettondagen. Det tål att tänka på i dagens överkonsumtions värld.


Bagardottern, delar ut smakrprover av allt som finns på bordet, rommarsipan, chokladpraliner, fruktbröd, kavring, saffransbröd  mm. Allt medan pappa bagarn knodar marsipannassar, rosa i år.
Ett litet utbud i bagarstugan.
Kardemummadrömmarna (i påse upp till höger i bild) var rent förrädiskt goda.
Jag borde aldrig ha provat!

Snön ligger vit på taken detta år. Det var så pass kallt att djuren inte fick vara ute utom ponnyn som de mindre barnen fick rida på. Hemslöjsstugan med hantverk från Sörmland är en av mina favoritstugor


Första advent brukar vara julmarknadens högtid. Julmarknaden i
Rademachersmedjorna i Eskilstuna är ett halvt sekel gammal år men vad
jag kan minnas så var det inte så hippt att springa på julmarknader
när jag var tonåring och växte upp i staden. Så jag minns inte att jag varit på så många julmarknader just här de senaste 50 åren....

Idag när inga andra helgnöjen står i kö känns det annorlunda, det
är känns liksom legalt, ja nästan lite gemytligt att trängas med
människorna vid knalleståden och köpa bröd, kakor, ljus,korvar,
praliner,kransar, hantverk mm. från stadens alla talangfulla
hantverkare.
I Rademachersmedjorna pågår skråverksamheten ännu idag och just
denna helg, den första adventshelgen är det uppvisning i hantverkeri
för allmänheten. Knivstuganbrukar dra en hel del folk.
Det slår mig varje år att det mesta som säljs är av helt otrolig hög kvalitet.

Jag skull vilja påstå att julmarknaden i Rademachersmedjorna är en
de bästa i Sörmland.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails