torsdag 18 november 2010

Superfood-äkta hälsokost

Superfood på Östermalmshallen!

Sakta men säkert vaknar mitt medvetnande och jag blir mer och mer övertygad om att vår allmänhälsa kommer från råkosten, dvs den kost vi äter som inte är kokt, stekt eller fryst.
Visst vissa växter skall kokas, många giftiga bönor, tropiska rotfrukter som maniok, kassava och taro och även potatis. Men de flesta växter kan med fördel ätas råa. Upphettningen över 55° försämrar dem på många sätt. Vi tror också att djupfrysta grönsaker till det närmaste är likvärdiga med färska grönsaker.
Men i själva verket har frysprodukterna förlorat en stor del av sina viktigaste näringsämnen. Vitaminer och mineralämnen urlakas vid sköljning och förlusterna är stora vid blanchering och förvällning, som är nödvändig för att döda enzymerna och förhindra smakförändringar.

Under fryslagringen förstörs vidare vissa vitaminer och vid upptiningen och matberedningen förlorar man sedan ytterligare.
Jag inser förstås att krävs en hel kunskap om livsmedel, näringsämnen och hantering för att få ut maximalt ur den "superfood" som vi köper hem daligen och sedan förstör genom hård kokning, stekning och användanet av felaktga fetter men med rätt inställning och med tiden lär man sig tror jag.

Det slår mig ofta när jag pratar med mina allra närmaste att nästan ingen av dem har en aning att ett "fel" mat påverkar PH-värdet i våra kroppar oc gör kropparna ohälsosamt sura för att till sist orsaka obalanser. När ämnesomsättningen inte fungerar som den ska orsakar den till slut svåra sjukdomar i våra kroppar. Jag törs knappt nämna ordet cancer innan folk har stängt av öronen i panik.

Häromdagen på Värdshuset på ön, pratade jag om att hårda ostar gör våra kroppar sura medan när en sur citron hamnar i kroppen är basbildande (ej basiskt från början). Genom att citron- och askorbinsyra görs om till kolsyra som man andas ut som koloxid och vatten och kvar blir basiska ämnen höjer citronen alltså kroppens PH-värde. Detta fungerar om ämnesomsättningen fungerar som den skall, inte om man har t.ex reumatism och artrit annars ska  man helst ta en PH-kalk som inte behöver göras om i kroppen.
Nåja folk satt som frågetecken så jag orkade inte ens taöa om hur citronen blir basbildande i kroppen. Det lilla jag sa resulterade i att  det kändes som jag pratade i hieroglyfer. Vaddå PH-värde? och vad spelar det för roll? Jag har då aldrig varit sur i min kropp, misstroendet lyste som lampor ur folks ögon. That's life!

Men jag har inte för avsikt att frälsa någon, var och en har ansvar för sin egen hälsa. Var och en får bli salig på sin tro som Lasse brukar säga.
Jag gör bara det som känns bra för mig och det är att äta mera alkalisk/basisk mat för att ta hand om den hårt processade näringsfattiga maten och miljögifterna som försurar min kropp. I bland tycker jag även om att prata om det som intresserar mig som just nu.

Näringsexperter som dr Ragnar Berg, Are Waerland m.fl. har rekommenderat grönsaker för att med deras rika alkalisalter (kalcium, magnesium, kalium, natrium etc) neutraliserar organismens sura avfallsprodukter, fosfor- och svavelsyra, urinsyra, oxalsyra o.s.v. Läkare litar ofta på organismens förmåga att själv upprätthålla jämvikten, t.ex. med de egna ämnesomsättningsprodukterna kolsyra och ammoniak.

Men ett överskott av de nämnda alkalimetallerna är säkert nyttigt i många fall, och särskilt magnesiumbrist är allmän och en grundorsak till hjärt- kärl- och många andra sjukdomar. Riktigt gödslade råa grönsaker är den bästa källan för dessa metaller, men om man kokar dem, urlakas metallsalterna och grönsakerna har inte längre någon basisk verkan.
Ur http://www.2000taletsvetenskap.nu/toivo1.htm

Läs mer om syra-bas balansens betydelse för vår hälsa på Hälsosidorna

Här en hel massa läsvärda artiklar om hälsa, PH-balans, immunförsvar mm
PH-Balans.se 

Önskar alla ett hälsosamt, gott och långt liv!

P.s En av diskussionerna då jag tappade mina "åhörare" medmänniskorna på Värsan var mitt påstående att älgkött är bättre än rådjurskött och det enda köttet som inte försurar kroppen.
Inatt väckte jag upp Lasse bara för att berätta varför!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails