torsdag 25 november 2010

Överrumplad av vintern 2


Jag går och fryser i den snöklädda allén på Strandvägen när jag får syn på en ensam stackars palm på ett övergivet fik på Standvägskajen.
Palmer är för mig så starkt förknippade med sol, värme, varma vindar och lätta kläder att det skickar rysningar genom mig att se hur malplacerad denna palm nu tycks vara.


   
Men den som tror att det inte går att odla palmer i Sverige tror fel. Det går nämligen alldeles utmärkt om man väljer rätt sort vill säga.

Den starkaste och mest framgångsrika vinterhärdiga palmsorten, Trachycarpus fortunei, även känd som väderkvarnspalm.
Den ses i fler och fler trädgårdar eftersom den är mycket tålig. Trachycarpus fortunei härstammar från Himalayas bergstrakter som sträcker sig österut mot Kina. Den lever på en höjd av 2 400 meter över havet. Palmen är ofta täckt av snö och utsatt för mycket hård frost. Stammen är täckt av jutefibrer så den ser lite lurvig ut. Bladen är formade som solfjädrar.
Den trivs också bra i en kruka hela året och ställer inga särskilda krav på skötsel. Dock är ett visst vinterskydd önskvärt i terrass- och balkongkruka. Zon 1-3
Den tål kyla och klarar temperatur ända ner till -17 grader.
Vinter: -17 - +10 C
Sommar: 15 - 30 C


Köp Väderkvarnspalmen här: Bakker


P.S
Palmen på Strandvägsfiket är inte en Väderkvarnspalm men den överlever säkert också för den är i plast!


Skickat från min iPhone

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails