onsdag 24 november 2010

Överrumplad av vintern!

Vår julgran står och strålar ut sin charm i bästa Fanny och Alexander-julstil!
Min överdrivet idylliskt pyntade ytterdörr, som tagen ur ett Jenny Nyström vykort!


Bordsjulstjärna i plast som i år får skapa julstämning i  den annars anonyma serveringsgången.


Modern adventsljusstake i aluminium, som i år även den fått en ny plats samt nya lysdioder, yeey!!

Dagen till ära, vi firar vintern med turkisk vego-middag!

I går slog vädret helt om, polarvindarna fick de fuktiga Stockholmsgatorna att bli glashala och känningen av fimbulvintern snärtade som en örfil i ansiktet allt medan nyheterna deklarerade att nu
chockhöjs elpriset. Jag hann tänka..Åh vilken vinnare jag är som nappade på erbjudandet och tecknade vinteravtal med mitt elbolag innan snön kom och vintern inte längre gick att förneka.

För att inte bli missmodig vid tanken på att tiden i vinterkängor i snålblåsten på Strandvägen skulle bli längre än någonsin började jag att julpynta.
Ja för en sådan som jag är att julpynta att ta hänga upp min gigantiska julstjärna i sovrumsfönstret, sätta ihop plaststjärnan från Designtorget och putsa till den bågformade adventstaken som jag fått som present av en gullig väninna också den från Designtorget.

Idag jagade jag reda på fastighetsskötaren och förmådde honom att genast rigga upp en lysande julgran på innergården medan jag hängde för huset tidsenliga enkla halmhjärtan på min ytterdörr.
Tillsammans åtstadkom vi värsta sekelskiftes julaftonstämning medan stora snöflingor föll ner till marken.

Efter att myst med kaffe och lussebulle, var jag tvungen att sansa mig. Jag befarade att grannarna skulle tro jag nu passade på att komma ut ur garderoben och bekänna politisk färg. Att  grannarna skulle tro att jag nu offentligt var anhängare av partiet på vars partiprogram finns punkten: Bevara julafton svensk!
Jag beslöt mig därför att laga turkisk middag. Till Lasses stora förtjusning blev det en hel ugnsplåt med börek som spred sin doft genom ventilationskanalerna till grannarna.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails