onsdag 10 mars 2010

Snart är det påsk igen...


Euforisk över solsken och plusgrader med takdropp och glans-is, betalade jag min sista faktura av två års strid ström av hantverkarfakturor samt förra årets skatt. Då detta kändes ofattbart (ordningen återställdes dock innan dagens slut av en neddimpande elmoped-motor-fakura av astronomiskt belopp) bestämde jag mig för att äntligen fixa mitt hår.
Jag blev av med 75% av barret och kände mig skalperad, riktigt så det sved i skalpen faktiskt och i plånboken, varför ska det vara så dyrt för kvinnor att gå till frisören för att få lite ny hårfärg och tantfrisyr. Måste det verkligen kosta mellan 6000-10000 kr per år?
Jag börjar fundera på om jag verkligen inte trivdes bättre i min vintermörka (naturliga) hårfärg än i min numera lite överdrivna glättiga blonda. Kanske är det så att jag måste acceptera tidens tand och sälla mig till gråmusens tillvaro och låta de unga naturligt blonda få ha sin glanstid.
Nåväl, efter min 3,5 timmars sejour hos frisören firar alternativt tröstar jag mig på Blomsterpralinen genom att inhandla x antal "gran crus" från Valrhona och en "cacao e sale dolce", dvs choklad med salt som jag svor på för ett år sedan att jag aldrig skulle förlika mig med men men... se där man kan väl ändra sig?
Alltså åt fanders med dieten som ändå misslyckats kapitalt hittills för ytterligare en tid.

Det blev även liten blomma plus jordgubbstryffel till far födelsedagen till ära, tillika Valhronas kakaopulver, det som jag egentligen gick dit för.
För så här är det (enligt mig) att ska man baka eller bara dricka varmchoklad så ska man låta bli ögon-kakaon för det smaker rent av..ja inte bra.

Min princip är att bemödar man sig till stordåd som att baka en chokladkaka eller kärleksmums som jag gjorde häromdagen och alla de kalorierna man smackar i sig så är man banne mig värd det bästa och allt smakar så mycket bättre med kvalitetsråvaror...så gott folk Valhronas Cacao en poudre Gastronomie är det som gäller. Priset är kanske inte så kul, 95kr mot ca 20kr för ögon-kakao men just nu har Blomsterpralinen rea! 2st för 150kr så det var blev en halleluja moment. Nu kan jag verkligen slösa på kakaon. 


Inne på Blomsterpralinen blir jag påmind om genom överdådet av påskägg att det endast är lite drygt tre veckor kvar till påsk.
Jag tittar i min agenda och inser att det inte bara var den internationella kvinnodagen som stod på mars to-do-lista, det är en hel del som jag ska ta mig igenom innan det är dags att önska sig ett påskägg den 3 april.
I nämnd ordning, europeisk minnesdag för terrorismens offer, vårdagjämningen, min födelsedag, våffeldagen, vägjuridikutbildning, Rigmors begravning, the earth hour och omställning till sommartid.
Det känns som jag måste begrunda allt detta och noga förbereda mig mentalt för att orka med den hektiska tiden jag har framför mig.
Det är bara en sak som jag riktigt saknar på min to-do-lista för de kommande veckorna och det är en biljett till The Soul Train..någon som har en över?

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails