tisdag 2 mars 2010

Var är våren?

Solnedgång i Eskilstuna 2 mars 2010, kl 18.00

Jag läser på SMHIs sida:
Meteorologiskt är det vår när dygnsmedeltemperaturen är stigande och ligger mellan 0 och 10 grader.
Här är några exempel på när våren normalt brukar inträffa:

Kiruna 1 maj
Östersund 11 apr
Stockholm 16 mar
Malmö 22 feb

Mars mars måne jag kan lura dig till Skåne….
Ja det känns inte ens som Skåne skulle kunna lyckas med den bedriften, för vårens inträde borde ha inträffat redan för en vecka sedan, men jag tror de fryser lika mycket som vi.
När jag bodde i Frankrike brukade jag promenera i Bois de Boulogne i februari och njuta av våren och beundra alla tulpaner som prunkade för fullt, men det var då det och nu är det global warming!?
Aldrig har jag längtat så intensivt efter våren att jag tom vill ta reda vilket datum den ska komma.

Idag var det så fint väder att jag nästan började hoppas men sedan sa väderlekrapporten att i morgon är det snöstorm igen, vi som inte ens hunnit skotta efter det senaste snöovädret i går.
Som sagt den 16de mars är inte så långt borta men våren verkar vara det, kanske får vi lita oss till Kirunas datum 1 maj istället. Frågan är bara när får då Kiruna sin vår? 21 juni?

Mars mars måne jag kan lura dig till…vart som helst grinade kung Bore oss rakt i ansiktet.

Solnedgång som jag tog i dag vid 18-tiden att trösta sig med.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails