måndag 1 mars 2010

Dim sum betyder fläck på hjärtat....

...och vem har inte det? Nästan alla skulle jag tippa.

New China Trading ligger i Nyfors i Eskilstuna och är en fräsch asiastisk affär där du hittar det mesta du behöver till riktigt bra priser.

Nu är jag så jädra trött på denna vinterleda att jag bara måste hitta på något extra. Den där Trädgårdhs kockpojken löste inspirationstorkan åt mig i morse, asiatisk soppa med dumplings!
Dumplings, dim sum, jiaozi kärt barn har många namn. Det låter äckligt men smakar himelsk dvs om man gillar asiatisk mat.
Oftast äter man dim sum som en förrätt. Enligt Wikipedia är dim sum en lättare kinesisk måltid som består av olika små rätter. Dim sum är en kantonesisk fras och översättas som "vidrör hjärtat" (d.v.s. beställ det du har i hjärtat) men som snarast betyder "tilltugg".

What ever, nog sagt om det, middag blev det i alla fall.
Efter en tur till China shoppen för inköp av ångkoksinsats i bambu och won-ton blad var det bara att sätta i gång.
Jag gjorde inte dumplings på kyckling utan på köttfärsröra, samma som till de mexikanska frikadellerna och en egen komponerad variant av soppan, den som jag brukar göra.
Här är mitt resultat:

Det ser ut som jag är en hejare på dim sum och utan att skryta, ja jag har gjort dim sum förr.
Om man inte känner sig bekväm med ångkokning, de fastnar lätt så kan man koka dem i vatten också eller direkt i soppan.

Här som färdig rätt, soppa på kokosmjölk, buljong, grön curry, koriander, ingefära, vitlök, salladslök, morätter och lime.Kanske inte så vacker men en riktig höjdarrätt!

Vill man laga asiatisk soppa enligt Gustav Trädgårdhs recept så klicka på länken. Hans bild är också lite mer aptilig än min.
Foto: Tv4 

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails