torsdag 11 mars 2010

Min egen "Uppdrag granskning"

Lite då och då, kanske någon gång om året brukar jag ta mig kragen och titta i kylskåpet och skafferierna och kolla vad som har smugit sig in där undan min hökblick. Det är tyvärr lite för mycket produkter som inte hör hemma där, kanske har min hökblick börjat grumlas till. Jag ska verkligen inte försöka skylla på att "har man fler viljor i ett hushåll är det svårare". I vårt hushåll är vi fler men det har inte varit något problem med de ekologiska produkterna.
Även om jag stundom, för det mesta faktiskt är väldigt ekologisk och numer försöker vara klimatsmart faller jag så lätt in ett lättjans, sockersugets eller ve och fasa till och med in i likgiltighetens spår.

När illamåendet blir för stort tar jag fram mina två vägvisare, böckerna Den hemlige kocken och Äkta vara och har dem som natt och frukostlektyr, känner mig usel, mår illa över alla ostbågar som jag proppade i mig under hösten, galopperar till kylskåpet och skafferiet och börjar rensa och känner mig genast som en bättre människa och ska aldrig mer....

Alla som ännu inte har de ovannämnda böckerna i sin ägo, gå ut på bokrean och hämta hem dem, eller köp på nätet på Adlibris eller Bokus båda finns även numera i pocket för ca 45kr/st. Om en enda minuts bläddrande och skummande av raderna så är det värt det.

Man blir både ledsen och förfärad varje gång man inser hur totalt lurad man när man sticker in huvudet i matbutiken och i princip varje produkt vi köper är full med artificiella tillsatser, det ger dessa två böcker oss tydliga bevis på. Inte ens matproducenterna klarar av att argumentera emot så tydlig är han, Mats-Eric Nilsson.

Jag inser återigen varför jag helst handlar min mat på Gryningens hälsokost på Folkungagatan i Stockholm, de har inte bara kosttillskott utan även en bra matavdelning.
Man kanske ska vara lite matlagningsintresserad också för det mesta är råvaror man köper där.

Jag inser återigen varför jag princip bara äter två sorters bröd, danskt rågbröd och Fazer Rågbröd. De är bara äkta vara, inga konserveringsmedel eller socker.
Jag inser återigen varför jag groddar själv och har som pålägg i stället för gourmetskinkan från Ica.
Jag inser återigen varför jag inte dricker juice.
Jag inser återigen varför jag vill laga riktig och ÄKTA mat.

Ja som sagt köp böckerna, läs och inse själva och ge din kropp och ditt liv en chans att komma igen!

Kolla även in sajten Äkta vara-mat utan fusk, där kan du bland annat läsa om vad ex. ögon-kakao innehåller.

Beskrivning av den Den hemlige kocken - det okända fusket med maten på din tallrik

Varje dag kommer det ut mer än en ny kokbok i Sverige. Utgivningen dignar av sensuella citroner, underbara olivoljor och den senaste hälsometoden. Men vad händer med livsmedlen innan de kommer in i våra kök? Såväl till vardags som till fest sätter vi aningslöst i oss mängder av tillsatser och substitut, lurade av reklamens budskap om hemlagat och hälsosamt. För myndigheterna är det huvudsaken att livsmedlen inte är direkt hälsovådliga. Sedan är det fritt fram att sälja glass som inte är glass och cider som inte är cider. Mats-Eric Nilssons väldokumenterade avslöjanden gäller inte bara skräpmat, utan allt från färskpressad juice och butiksbakat bröd till tryffelolja och balsamvinäger, en vanlig vinäger som sötats och färgats med karamellfärg. Den äkta varan är så dyr att den njuts droppvis med pipett.
Med författaren som personlig och engagerad guide berättas samtidigt industrimatens moderna historia. Om de välorganiserade kampanjer som fick motsträviga husmödrar att glömma hur riktig mat lagas och smakar. Boken innehåller även en uppslagsdel med ett 50-tal olika livsmedel. Hur går fusket med dem till och var kan man hitta de oförvanskade alternativen? Här finns en karta med gårdsbutiker samt en säsongskalender över när man ska äta vad. Sist finns en praktisk guide till alla de 320 förvirrande E-numren. Hur framställs dessa kemikalier och kan de vara farliga för hälsan? Och hur manipulerar de våra smaklökar?

Innehåll i  Äkta vara

Vad är det egentligen vi stoppar i oss?

Frågan släpper inte taget om de tiotusentals svenskar som läst Den hemlige kocken - det okända fusket med maten på din tallrik, en bok som skakat livsmedelsindustrin i dess grundvalar


- Så läser du en innehållsförteckning
- Här är de vanligaste tillsatserna
- Lär dig att genomskåda reklamspråket ("Naturligt", "Hemlagat" etc.)
- Vägvisare till märkesdjungeln (Krav, Sigill, Nyckelhål etc.)
- Så styr butiken dina inkö

1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails