tisdag 16 mars 2010

Första båten ut!

Det är inte ofta man gör Östermalm-Stavsnäs på 45min längre, det tar snarare 45min bara till Slussen.
Men idag är jag tidigt ute, redan i vargtimmen kliver jag upp till befriande tomma gator för att åka
mot gryningen, jag hade inte sällskap av en endaste bil på vägen ut, ett sådant privlilegium!
Jag hör på morgonradion på vägen ut att på Ingarö har man siktat de första tussilagona, i Stavsnäs är det fortfarande svidande kallt, -7 men det bekommer mig inte, jag är van så jag är rätt klädd, dvs polarutrustningen är på.

I Stavsnäs möts vi av Skarpö, en riktig gammal skorv, absolut inget fancy men pålitlig. Senare i Styrsvik möter vi även Vindöga. Även om jag inte ofta behöver ta de tidiga båtarna längre är jag glad över dem.
Även om landgången är halkskyddad halkar man ändå alltid i alla fall, sen halkar man in ombord från fördäcket, det lutar nämligen men tycker öborna att dessa isgående båtar är riktiga pärlor.

Det mullrar rejält i skrovet där vi bryter oss fram genom isen, dagens första tur, 7-turen är full med byggjobbare på väg ut för ännu ett dagsverke.
Sätena eller kanske ska jag snarare säga bänkarna är renoverade och utbytta under senare år, de är olika på olika avdelningar, i min avdelning, hundavdelningen verkar de vara inköpa från strippade SL-bussar. Även golven ombord är halkskyddade, förr i tiden, dvs de sista 10åren kunde det vara rätt mycket vatten på golven på vissa båtar. Jag tror det var den isbrytande båten Korsö som tog in vatten i aktern när den gick lågt , då kunde det hända att man tom blev blöt i rumpan.
Cafeterian är en lucka väggen, där får man mackor a la minute, ur en annan lucka köper man sin biljett.
Fancy eller inte, det doftar nybakta bullar på hela undre däck och jag blir
serverad en rykande färsk en till mitt bord av personalen. Den delar
jag med fyrbenta kompis som boar in sig i min dunjacjka.
På övre däck sitter byggjobbarna i sätena och sover, det är inte mycket aktivitet även om den första ture ofta är välbefolkad.
Det är upplevelse och fröjd att få ta den här första turen ut. Om Skatteverket visste detta skulle de säkert sätta in en extra lyxskatt för biltomma vägarna i gryningen ut till Stavsnäs under mars månad och ta bort subventionerna för skärgårdsbtarna och lyxbeskatta dem i stället.
Så oförskämt lyxigt är det.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails