fredag 12 mars 2010

Bakstugan har öppet...


Det finns så många duktiga sockerbagare i vårt land, tyvärr tillhör jag inte en av dem.

Min fingerfärdighet med bulldegen, som jag har berättat om förr är högst medelmåttiga.
Jag bakar inte ofta mest pga bristande självförtroende, även om jag blir otroligt glad när någon tycker om mina bullar.
Igår bakade jag bullar och Lasse, min största supporter ropade högt…Snuskigt goda!!
Vips fick jag boostning i själen så nu försöker jag mig på att dela med mig av mina kalljäsning och andra uppdaterade bullbaks-endeavours.

Numer ska ju bullarna bakas på kalla råvaror, dvs smöret skall inte smältas för det osmälta smöret hjälper degen att resa sig bättre, ett ägg ska man ha i degen för det innehåller lecitin och hjälper till att få smöret att blandas med resten av degen och mjölken ska inte vara fingervarm, även om tyngre degar med mycket socker tarvar varm mjölk för att jäsningen skall komma igång allt detta enligt vissa bagare.
Vidare vinner man på att inte behöver ha så himla bråttom med att baka ut degen eftersom den jäser efter att man bakat ut den så slipper man sura bullar som jäst för mycket och blivit "koldioxid förgiftade".
Jaja jag kan ha fel, det är så himla mycket teknik i bakkonsten numer så det är svårt att hänga med i allt.

Men det är väl bara att prova sig fram, har man aldrig lyckats med sina bullar så har ju de presumtiva kaffegästerna inga förväntningar, man inget att förlora så att säga och det är bara att kasta sig in och experimentera.

Jag googlade runt bland bullrecept och hittade på Svt-Go'kväll mina älskade äppelbullar á la Johan Sörberg, han på Riddarbageriet ni vet och kastade mig genast på det receptet.
Jag hittade även ett annat recept som jag inte kunde motstå, vanilj-och äppelkringlor, så det fick bli två sorters äppelbak.
En sak som Johan Sörberg och jag har gemensamt är att vi gillar kardemumma i bullarna, mycket kardemumma, det ska kännas att det är bullar man äter oavsett om det är äpple i dem eller inte.

Jag glömde att köpa äpplen till mitt bak men det gjorde inget för jag har mängder av äppelmos som Lasse och jag kokade i höstas, syrligt och gott mos gjort på Sörmländska oljeäpplen.
Äppelmoset, blandat med mandelmassa, massor med kanel och smörkräm är helt oslagbart.

Här håller jag på att ruta upp basen till äppel-kanel-mandelmassa-smörkrämbullarna.
Vaniljkringlorna är redan klara, fyllningen till dem består av vaniljkräm(marsansås), mandelmassa och äppelmos.
Under tiden dricker jag hibiskuste som jag köpte under resan till Egypten i januari. Hibiskusteet blandar jag med jasminte, jättegott och man slipper sötningsmedel. Hibiskuste är lite väl strävt som det är.


Snart klart, fyllning ska i och sedan skall bullarna knipas igen.
Färdigt, dax att fika!
På Riddarbageriet kostar bullarna typ 25kr/st, det gör inte mina.

Alla som inte har tillräckligt med självförtroende för att baka bullar, här är hjälpen!
Arlas ”Unga kockar” har en jättebra sajt som man kan använda även om inte är så ung till åldern men ung i köket kanske.
Kolla in hur du kan baka goda ”moderna” bullar med konditoristuk. Man får klicka sig fram till fliken "Bakning" och "Vetedeg"
Johan Sörberg fixar smarrigaste bullarna

Äppelbullar med mandelmassa
Ingredienser för 25 bullar
11 dl vetemjöl, 660 g
1 dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 tsk nymald kardemumma
150 g smör
25 g jäst för söta degar
3 dl lättmjölk
1 st ägg

Fyllning
3 st äpplen
75 g smör
1-2 tsk kanel
1 dl strösocker
100 g riven mandelmassa

Glasyr
1 dl florsocker
½ msk vatten (cirka)

Gör så här:
1. Blanda vetemjöl med socker och bakpulver. Finfördela smöret i blandningen.
2. Rör ut jästen i den kalla mjölken och tillsätt ägget. Häll blandningen över mjölet och arbeta ihop till en deg. Låt jäsa under duk 1 1/2 timme.
3. Tärna äpplena. Fräs dem i smör några minuter. Tillsätt kanel, socker och riven mandelmassa.
4. Ta upp degen på lätt mjölat bord och kavla till en stor kvadrat, ca 50x50 cm. Sporra eller skär ut 25 fyrkanter. Lägg degbitarna i formar, gärna mazarinformar i aluminium eller stora bullformar.
5. Fördela fyllningen i formarna och vik in hörnen mot mitten och tryck till.
6. Jäs under duk ca 30 min. Sätt under tiden ugnen på 250 grader.
7. Grädda mitt i ugnen 8-10 min.
8. Rör ut florsocker med lite vatten och ringla över bullarna

1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails