måndag 1 mars 2010

Skäm bort demonerna...

Att se filmer Julie & Julia är verkligen lisa för en slutkörd och svältande själ, att ta ett grepp om sitt liv genom att laga mat och mata bort demonerna allstå.
Jag bestämmer mig för att skämma bort demonerna istället, jag bakar kaka!

Så här saftig och inbjudande blev min kaka.

Jag bakar en underbar klassisk långpanna med kärleksmums och mintkyss och en kopp kaffe i ett.
Min kärleksmums-kaka har en topping av mintchoklad, mjölkcholkad och starkt, starkt kaffe. Mint och mjölkchoklad blev det för det var vad jag hade hemma, stark kaffesmak blev för jag tog visst i med kaffet,  (olycka) men det blev en hit!
Det här receptet är Leila Lindholms, hennes recept är fantastiska men jag har skruvat till det ytterligare.
Jag som levt ett helt liv på fikaställen runt om i världen och ätit mig igenom de mest fanstastiska bakverk tycker att de svenska klassiska bakverken är super men kan ibland bli lite väl trökiga och tom lite torrt torftiga i sina ursprungliga former.
Jag drämmer därför till med rejält med krossad mörk chocklad i själva kakan också. Topping är utbytt från sockerglasyren till ett rejält täcke av grädde och choklad, sååå mycket godare.
Servera sen i stoooora rutor och du blir älskad for ever!

Inget för bantare kanske men ska man skämma bort demonerna så gäller det att ta i ordentligt.
Lycka till önskar en happy hippo!

Kärleksmums
Färdigt på: 30 min

Till 1 plåt:
5 st ekologiska ägg
4 dl strösocker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao av god kvalitet
300 g smör
2 dl vatten
200 g knäckchoklad (alt. mjölkchoklad eller mörk kvalitets choklad)

Glasyr och garnering:
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
200 g mörk kvalitets choklad 70%
2 dl kokosflingor till garnering

Tips

När det står varmluftsugn i receptet, men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen i din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
2. Vispa ägg och strösocker pösigt.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.
4. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.
5. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.
6. Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.
7. Hacka knäckchokladen grovt och strö över smeten.
8. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.
9. Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.
10. Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.
11. Strö över kokos och servera skuren i rutor.

1 kommentar:

  1. Din lilla fresterska där! Det låter gudomligt kärleksfullt och gott!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails