onsdag 1 april 2009

All my hopes were to go home one day...


Foto: ur PiaEs booklet för SIDA/UNCHR
"Througout the history of Rhodesia, the goverment made every effort to help the white farmer... The white farmer began to prosper-the black reserves remained underdeveloped"

Jag har hört Pia, ännu en av mina bästa vänner, så många gånger berätta om denna tid men egentligen aldrig själv läst något, tills nu!

Hittade denna bok på nätet och kände genast igen den!

Läser om flyktingarnas längtan tillbaka till sitt Zimbabwe, om Peter Nhapis och de andras strävan efter ett bättre liv väl hemma, om Mugabe och regeringens ovilja, oförmåga och inkompetens att hjälpa sina medborgare. Detta var 1983!
Hur är det idag 2009? Inte mycket bättre!
Så många år som har förspillts och hur detta folk har fått lida!

Kära Pia, vilket fint arbete du gjorde.
Jag förstår att ditt hjärta finns hos dem!

Läs själva Pias bok om de Zimbabwianska flyktingarna från 1983 på :
Forced Migration Online websida http://repository.forcedmigration.org/show_metadata.jsp?pid=fmo:3204
Boken som pdf-fil:
http://repository.forcedmigration.org/pdf/?pid=fmo:3204

1 kommentar:

  1. Vad roligt Paivi! Inte visste jag att den fanns på nätet! Du är fenomenal på sånt här! Stora kramar och kan du inte smita ifrån och komma ner en sväng snart? Och titta på mina älgar! Kramar, Pia

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails