tisdag 7 april 2009

Grus grus...

Tranpar vid Hedensö!

I söndags var vi på utflykt i hjärtat av Sörmland. Vi åkte genom Hjälmaresund och förbi Udden där jag bara inte kunde låta bli att fråga om en kort avstickare, till Ängtorpsvägen.
Åh! Där stod det gula huset som jag har så många kära barn- och ungdomsminnen till. Min vän Tintin bodde där. Jag kommer i håg när jag skulle lära mig att köra moped, hoppade upp och kunde inte stanna utan var tvungen att slänga mig av i gruset. Att det gjorde ont gjorde inget, värre var det att förklara för Tintins lillebrorsa Erik vad som hade hänt. Nätterna när vi fnittrande låg och berättade skräckhistorier för varandra så att vi sen inte tordes sova och var tvungna att väcka lillebrorsan för beskydd.

Vi körde också förbi Julita gård och värdshus där vi dock denna gång inte stannade för att äta hos den berömde kocken Tommy Myllymäki , vi hade bråttom till Vingåker. De har en nämligen en jättestor Factory Outlet där. Behöver väl kanske inte nämna det närmare utom att det tog sin runda tid.

Däremot på vägen dit vid Hedensö fångades min uppmärksamhet av detta ståtliga par. Vad glad jag blev! På väg från förmodat Hornborgarsjön och Trandansen till sin häckningsplats stannade dessa Tranor (grus grus) och rastade på en åker tillsammans med ett gäng hemvändande gäss. Hoppas de stannar i Sörmland över sommaren.


Tranpar i sällskap med några gäss!


Här flyger tranorna norrut!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails