onsdag 15 april 2009

Norrbottens charmigaste kommun!

Är man inte är beredd kan denna älgfamilj i natulig storlek mitt i stan skrämma slag på vem helst.

Häromdagen var vi Arjeplog, Norrbottens friskaste kommun och jobbade på konditionen i friska luften.
Igår var vi i Arvidsjaur, Norrbottens charmigaste kommun, som de själva profilerar sig.
Vi åt lunch och myste runt i solen och visst är det charmigt i Arvidsjaur och för den delen i Arjeplog också. Rätt exotiskt för varje sörlänning kan jag tänka mig. Båda ställena har väldigt charmiga kyrkor. Arjeplog har sin timrade 1700-tals rosa korskyrka på en udde i Horavan vid vattnet, det var det enklaste sättet att ta sig dit i det då väglösa landet. Den ursprungliga kyrkan blev till under 1600-talet på uppdrag av drottning Kristina. Arvidsjaur har sin fantastiska stora gula träkyrka från början av 1900-talet på Storgatan mitt i stan .

Vi brukar äta lunch på en sylta Afrodite, tror jag den heter en grekisk restaurang som serverar grekiska köttfärsbiffar med potatisgratäng?! Men vad gör det egentligen, det är hemtrevligt och det smakar bra. Saker är inte komplicerade uppe i Norrland, man bara är liksom sig själv. Ett exempel, på dörren till krogen stod det att serveringspersonal söktes. Medan vi satt där kom en ung söt blond tjej in och sökte jobbet. Ett par minuters intervju om vad hon hade gjort tidigare och om hon kunde jobba helger var jobbet hennes.
Det slog mig att vad härligt enkelt det kan vara att få ett jobb! Inga tidsödande långa och krångliga elektroniska cv-formulärer som varje rekryteringskonsult tvingar alla sökande att fylla i. Med tanke på dagens hårda arbetsmarknad säger jag Heja Norrland!

Förutom vår lilla lunchsylta så finns här också tror jag väl Norrlands stolthet i restaurangväg, The Square Restaurant som platsar i vilken storstad som helst i Europa. Här serverar man mat från orten, fisk, vilt och bär i sin bästa form och kocken är en okonstlad pojk från orten som gjort sig ett namn ute i vida världen, Morgan Lundin.

I Norrland har de också något som heter ”Dollar Store”, så också i Arvidsjaur, skulle tippa att de är likställt med ÖB fastän Dollar Store mest bara har godis, böcker och husgeråd. På Dollar Store kostar nästan allt 10kr. Ibland lite mer men som det låter är allting väldigt billigt!
Under ett besök där slipper man aldrig undan med mindre än åtminstone en kasse helt nödvändiga saker som hinkar, anteckningsböcker, potatissticka och ja…ni fattar grejen!






Arjeplogs rosa kyrka



Arvidsjaurs gula kyrka

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails