lördag 18 april 2009

Nu vill jag bli matturist...

Sitter och läser tidningen Allt om Mat och känner att jag vill boka flygbiljett till Gotland bums!
Längtan efter spröda knapriga vårprimörer är svår!
Tidningen frågar om man är redo för att gå på upptäcksfärd under Gotländska Primörpremiären?
JAAAAA ropar jag rakt ut i luften vid frukosten och hundarna som suttit och tiggt av min leverpastejmacka drar sig snabbt undan över mitt plötsliga utbrott.
Åh sparris, rabarber, rödbetor, tunna späda morötter det vattnas i munnen, så ljuvligt.

Foto: Allt om Mat



Jag surfar genast in på Goda Gotland, vad bjuds det på där? Bisafari, matmarknad utanför Almedalsbiblioteket, steungsbagerier, fårostar från gårdmejerier, gårdsförsäljning av rotfrukter och grönsaker och andra närproducerade livsmedel, provsmakningar och ”Haimkokt” kocktävling på Hotell och Restaurangskolan i Visby.
Fy sjutton vad kul, jag älskar sådant! Jag åker!
Bondens marknad är ungefär så nära jag brukar komma en gårdsbutik i stan.

Nu sitter jag och gnuggar händerna av lycksalighet, tänker på att en av mina bästa vänner har ju precis flyttat till den gudabegåvade ön.
Efter att ha sörjt hennes flytt till Gotland i ett halvt år och i ren och skär egoism suttit och gråtit över att hon lämnat oss i skärgården torkar jag nu tårarna och en känsla av glädje börjar infinna sig.
Vad finns där att gråta över egentligen, hon har ju flyttat till de ekologiska odlingarnas Mecka! Hur kunde jag missa det? Jag vet ju sen årtionden när jag tillbringade mina semestrar på Gotland och försiktigt började min matbana med att köpa Kränku-te och kryddor på Krusmyntagården att Gotland är en matö.

Idag har jag massor med kryddor som Delia's och andra matprodukter i mitt skafferi från Gotland. Det senaste jag köpte var torkade ekologiska soppor från Gotar helt utan tillsatser och som inte väger något och som man kan ha med sig ute på fjället. Grönsaksoppan var riktigt smarrig! Jag har ju dessutom ätit ekologiska morötter, rödbetor och dinkel från Gotland i åratal!
Peter Daun projektledare för Goda Gotland berättar i tidningen Allt om Mat om varför man ska åka på Primörpremiär till Gotland?
- Man ska åka till Gotland under Kristi himmelsfärdshelgen för att möta våren
-Primörpremiären bjuder på många kulinariska krumsprång och upptåg.

PIA JAG KOMMMMER!!!

…jippii alle man till det Gotländska skafferiet den 21-24 maj alltså!

1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails