onsdag 1 april 2009

Vårtecken!

När jag var liten så var det tranorna i Hornborgarsjön i Västergötland som deklarerade att våren hade kommit. Då visste man att skrubbsåren efter den första sladden i gruset och omkullkörningen på cykel var nära. Men vad gjord väl det, som yra kalvar som längtar till grönbetet rumlade vi omkring i vårvädret alldeles för tunt klädda i och blev förkylda.

Även om jag letat vårtecken ett bra tag nu bestämde jag mig för i måndags att nu måste det finnas en massa vår därute och så började jag att samla.

I tisdags kom tranorna i fulla skaror tillsammans med andra vårfåglar för att befolka våra trädgårdar. 18,500 tranor räknade man till i år, som är rekordet någonsin. Det stora antalet måste väl betyda något positivit i alla fall tänker jag...vår!

Idag när jag klev in i min lägenheten slog doften av den nästan utblommade men fortfarande vackra buketten emot mig med full kraft. Buketten innehåller mimosa och dubbla gula doftande tulpaner, den fick av min lillebror och brorson på min födelsedagen förra veckan...så vår!




Även jag inte har fått varken en enda krokus eller snödroppe i mina rabatter, inte mina föräldrar heller men väl deras grannar hittade dessa raringar på andra sidan staket...äntligen krokusar! Då är det vår!

Utanför Ica idag stod glada och fnittrande skolbarn och sålde påskris till en klassresa, blev påmind att nästa vecka är det påsk och då är det definitvt vååååår!
Men något vidare vårtecken i min fågelautomat var det dock inte, det var tomt. Va! dör de av hunger fortfarande? De små som överlevt hela långa vintern ska inte få dö vid mållinjen om jag får bestämma.Jag som fyllde den till brädden i söndags, skyndar mig att fylla på igen.


0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails