söndag 5 april 2009

Vårpromenera i Tantolunden!

Bild från Google Earth

Tantolundens koloniträdgårdar från Årstabron med Högalidskyrkan i bakgrunden


När våren kommer längtar jag alltid till Tantolunden. Ja inte till Tantolunden där man firar Pridefestivalen varje år utan trädgårdskoloniområdet som ligger strax intill. Det är alltså Tanto södra jag menar och inte Tanto norra för det finns ett sådant också. Det är ett av mina vår-smultronsställen. Det är så ljuvligt och det är så "vår" att strosa omkring i det gamla koloniområdet från 1915-talet bland gulliga små hus och lotter som så här tidigt på våren ännu inte börjat visa några tecken på den rikliga växlighet som finns där under högsäsong.

Förr om åren drömde jag att bli kolonist där, men det är typ 100 års väntetid på dessa lotter, i alla 18 år så det var bättre att köpa sig en egen trädgård.
Några av de små stugorna finns bevarade för eftervärlden på Skansen om man föredrar att gå dit i stället.
Tantolunden koloniområde ligger i södersluttning med härlig utsikt ner mot Årstaviken och marinan nedanför Horntullsstrand, en sådan härlig oas.
Där sitter jag förhoppningsvis en vårdag i år i mina penséer och njuter med sol i ansiktet.

Det är väl i och för sig trevligare och vackrare på sommaren men då är jag oftast upptagen med annat och har inte tid med planlöst promenerande. Nu har jag heller inte varit i Tantolunden på några år pga. mitt boende ute på ön men när man tagit sig till Zinkensdamns station och gjort sin vårpromenad i Tantolundens koloniområde med efterföljande fika på ett schysst hak så är så att säga våren stadfäst.

På vårarna börjar jag också att längta efter matjessill.
Åh det är så gott och också så vår. Matjessill är hur svårt som helst att motstå.
Jag har många favoritrecept med matjessill så det blir matjessill på påskbordet med kapris och rödbetor i år. I går började vi prata om det och det blev liksom inget snack om vad som skulle upp på middagsbordet i dag, det blev förstås matjessill, gräslök, ägg och potatis!

Till påsken som jag kommer att tillbringa i Norrland med pimpelfiske på isen, kommer jag förutom lammet och matjessillen även att laga detta.
http://www.alltommat.se/recept?recipeid=4096

2 kommentarer:

  1. Tack för bra tips! F ö borde du vår promenera i Lummelunda istället! De ru! Där kan man snacka om kolonilott!
    Har du förresten receptet på Cattis silsallad - detn där vi brukar göra på Sandhamn? MUMS! PSE SEND! kramar och sånt/P

    SvaraRadera
  2. Inte "silsallad, alltså!" :-)
    Kan misstolkas därför denna rättning! två ll!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails