fredag 27 februari 2009

Män som hatar kvinnor...

Mina förväntningar inför filmen ”Män som hatar kvinnor” är enorma. Men jag vet redan nu att jag kommer att komma ut från biosalongen rätt eller något besviken.
För 1. när har svensk filmindustri inte lyckats sabba en bra bok.
2.Valet av skådespelarna är helt åt skogen.

Jag kommer ihåg när jag under 2007 reste mycket och satt på flygplatser och fik eller låg på playor runt om i Europa förvånat skrattade för mig själv över att där jag träffade på en svensk satt alla med samma bok i näven, ja just ”Män som hatar kvinnor” Jag är inte så intresserade av thrillers men idag har även jag kapitulerat och sållat mig till de 3 miljoner svenskar som läst boken. Som för övrigt är såld i 10 miljoner ex läste jag någonstans.
Ja, jo den är ovanligt bra och läsvärd, även om jag ibland tycker att den är lite ytlig.
Så irriterar jag mig på små sakfel om Sandhamn som att Waxholmsbåten från Sandhamn skulle lägga till utanför Grand Hotel. Så är det ju naturligtvis inte, den går inte ens in till stan under vintern utan man får snällt kliva av i Stavsnäs och ta bilen eller bussen in till Slussen, samt att de åt julmiddag på värdshuset. Värdshuset har så länge jag kan minnas varit stängd över julen. Som förövrigt allt annat på Sandhamn under julen utom Westerbergs förstås.
Men lite stolt är jag att Trouville är omnämnt, det känns nästan som Blomkvist och Salander varit och hälsat på hos mig.
Sen kan jag bara inte låta bli att invända emot valet av skådespelare. Varför måste det alltid vara samma ansikten som dyker upp i svenska filmer. Det känns så fattigt, vi som har så många duktiga skådespelare. Förvånar mig att de inte valde Persbrandt, han hade känts lika fel som Mikael Nyqvist.
Men assså?? Hur kan någon tycka att Nyqvist och Endre känns spännande och fräscha i sina roller? Alla vi som byggt oss en blid av den bildsköne Blomkvist som går hem hos alla kvinnor? Det är inte rättvist! Hur kan någon någonsin tro att en 54årig Lena Endre ska kunna göra en 43 årig Erika Berger rättvisa? Mikael Nyqvist är heller inte purfärsk med sina snart 50år. Tycker han ser mest plufsig och trött ut. Nä fy och blä!
Sven Bertil Taube köper jag, han är stilig och fyller kanske sin roll, lika så Noomi Rapace, hon verkar rätt både åldersmässigt och utseendemässigt.

Om jag hade fått casta den här filmen så hade jag valt Johan Gry som Mikael Blomkvist. Han hade varit klockren. Som Erika Berger vet jag inte men någon yngre, vi har många svenska talanger som hade kunnat fylla ut den rollen. Maria Bonnevi t.ex eller varför inte Laila Bagge, hon verkar vara en riktig she-woman, duktig på allt.

Det ska i alla fall bli så spännande att se filmen trots allt förhandsgnäll!

Johan Gry
foto: Riksteatern

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails