onsdag 25 februari 2009

Goda råd är inte så dyra...

...men så kanske det inte är så goda?


När ingen längre har något att investera så finns det knappast marknad för böcker i ämnet, eller medel för att köpa dem heller. Därav priset månne?
Det var många år sedan jag stod och köade till bokrean, det gjorde jag inte i går heller. Efter att bokmomsen sänktes och utbudet på nätet blev stort tycker jag inte det finns någon större mening att delta i bokkarnevalerna hos boklådorna längre. Även om jag naturligtvis drar runt till alla ställen som säljer böcker när det är rea. Alltid hittar man något kul, men för det mesta är det sådant som jag redan läst eller inte är intresserad av! Det som jag tycker är helt onödigt är de böcker som trycks för bokrean. Många gamla författare, August Strindberg och sådant. Varför inte gå till ett antikvarium och få boken för 5 kr istället?
Kokböcker köpte jag mycket förr men upptäckte att de inte längre får plats i min sparsamma kokbokshylla så numer har jag slutat med det också och söker spännande recept på nätet istället.
Igår var jag naturligtvis på Akademibokhandeln och Sandbergs eh flåt..Bokia. Hittade några böcker som jag kan tänka mig läsa. Jag tillhör inte dem som måste ha en hardback i min hand, men om de kostar lika mycket som en pocket slinker de ner i korgen. Jag läser oftast pocket eftersom jag inte sparar på böcker.
Min filosofi är att slussa en bra bok vidare till någon hågad tagare istället för att ställa boken i hyllan för att påvisa graden av bildning eller för någon att kartlägga mig som person och mina intresseområden. Det känns förlegat på något sätt!
Igår köpte jag en bok som jag aldrig trodde att jag skulle hålla i min hand. Jag som knappt tålt att se honom på TV. Men man mognar och nyfikenheten tog över. Det var Göran Perssons bok Min väg, mina val. Måste bara få veta vad han tänker om sig själv och hur han tänkte då.
Sedan lovar han även berätta hur han blev en sådan bra talare! Lasse undrade om han även berättar hur han utvecklade härskartekniken?
Visst gynnar jag även hans plånbok, men eftersom vi fortfarande försörjer honom så varför inte bidra med ytterligare 69kr?


Inte heller denna bok betingar något större värde i dag! Har bara ett att säga: Torsk!



Nästan rätt pris, fattas bara 1,50kr till 11, 50kr!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails