fredag 20 februari 2009

Hur mycket fattar vi egentligen...

...av alla underströmmar och manipulationer vi utsätts för?
Är politiker listigare än vi helt vanliga medborgare?
Jag i mitt högmod tror ju inte det men ibland undrar jag över viken agenda politisk debatörer egentligen har? Kanske inte den agendan vi tror.
I morse hade vi knappt hunnit gnugga nattgruset ur ögonen innan vi hamnade mitt i en debatt om Saabs rekonstruktion och regeringens uteblivna insats mellan Jöran Hägglund, C statssekreterare åt näringsministern och Tomas Eneroth, S, vice ordf. i Näringsutskottet i Go’morron Sverige

Det slår mig att jag tycker det hela är rätt pinsamt. Kanske var det lite för tidigt på morgonen och/eller så hade inte min hjärna riktigt kickat i gång för jag mäktade inte riktigt med ämnet. Visserligen, det var superallvarligt det som avhandlades, men så fort jag hör Saab så kroknar jag. Det hela är så uttjatat att jag inte ens kommenterar det nu. Det som fastnade var en känsla av helt annat slag.

Två män, den ena Jöran Hägglund mer än tillbörligt dålig på retorik, står där och ser mest ut som en skolpojke som blivit kallad till rektorn för en reprimand, den andra Tomas Eneroth som också står hos rektorn, skyller på sin skolkamrat för allt som gått fel.
Det är väl i och för sig så debatterna mellan de politiska partierna fungerar, man kastar pajer! Men här var det så tydligt att sossarna var ute efter att plocka opionspoäng mer än att med konstruktiv kritik försöka rädda Saab. Dessvärre kändes det som detta drag lyckades. Jöran Hägglund hamnade i underläge och stod och förklarade sig istället för att stå upp med råg i ryggen för regeringens och Maud Olofssons vägval.

Stilla tänkte jag för mig själv att kanske blir ”Saabaffären” högeralliansen fall i nästa val. Smart av sossarna!
Varför hade regeringen inte kunnat skicka Maud Olofsson till tv-studion istället? Hon verkar vara den enda ”karln” som klarar av att möta upp i det här. Skulle inte vilja kalla det för kritik för undersöknings siffror från Sifo säger att hon har stöd i sitt beslut från svenska folket.
Istället lyckas en slät gnällig gråsosse mosa en ännu slätare centerpartist i backen i morgonens debatt.
Tänker också stilla att bergis hade sossarna agerat precis likadant med icke hjälp till GM/Saab som regeringen valt att göra men varför erkänna sådant när det inte behövs utan istället använda sitt guldläge att slå spikar i kistan på högeralliansen.

Så tycker svenskarna: (läs artikeln)
Tycker du att svenska staten ska gå in med ekonomiska medel för att rädda Saab?
Ja: 33%
Nej: 50%
Tveksam: 17%
Hur tycker du att näringsminister Maud Olofsson har hanterat krisen i fordonsindustrin så här långt?
Mycket bra: 9%
Ganska bra: 24%
Varken eller: 29%
Ganska dåligt: 14%
Mycket dåligt: 7%
Tveksam/vet ej: 17%
Källa: Aftonbladet

1 kommentar:

  1. Håller fullkomligt med dig! Tycker du verkar ovanligt alert så tidigt på morgonen! Det är klart att sossarna tar alla chanser de kan i detta läge..SAAB is obviously not a winning concept anymore - så det är verkligen dags att tänka om. Låt GM ta hand om sin baby och senska politiker redan nu starta en"long term planning" för hur man ska fixa nytt kreativt tänkande och insatser för alla de som kommer att bli utan jobb utan SAAB..
    Kramar från Gotland och Pia

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails