söndag 18 oktober 2009

Konsten att hacka en lök...

Jag var som ni vet hos min väninna Pia på Gotland för en tid sedan och i hennes hushåll fanns något som jag inte kunde glömma! En lökhackare!
Ja det var ett himlans dunsanade och bankande så det skakade i väggarna men fort gick det och så slapp man lökiga fingrar.
När jag kom hem berättade jag detta för Lasse som genast blev eld och lågor. Jag vet inte om det var för att han djupt och innerligt ville underlätta sitt tråkiga arbete i köket, (ja ja det är hans lott i livet att hacka löken, nog om det) eller om det var för att hans obotliga prylintresse tog överhanden.

Strax därpå såg vi en otroligt smart lökhackare på TV, utan bankandet som Pias så vi hoppade genast i bilen och gav oss ut på på lökhackar-sök.

Claes Ohlsson av alla ställen hittade vi den ultimata lökhackaren, svenska uppfinningen Alligator, inte världens billigaste, 225kr  men efter att ha testat den vid matlagningen några gånger kan jag inte säga annat än HURRA!
Ett tips! Halvera löken och ta bort ett extra lager skal så behöver man inte trycka så hårt.

Kolla även in denna film om du är osäker, jag önskar bara att vi hade den i rostfritt  för den verkar vara något hästväg, men priset är runt 1200kr, man kan få 4 flaskor champagne för 1200kr lökhackare.
Jag tror jag väntar till Ikea har designat sin egen rostfria variant av Alligatorn.
Det finns även en vitlökshackare men vitlöken är så lätt att hantera ändå även om det luktar om fingrarna, så den pengarna kan man spara tycker jag. Vitlökshackaren kostar ca 170kr.




Kan inte låta bli att visa den här videon heller, säger bara USA!!!


0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails