tisdag 13 oktober 2009

Fallen vanity...

Flärden och fåfängan kräver sina offer, nu tänker jag alltså på våra jeans, inte nog med att jeansen innehåller gifter som får oss att må sämre fysiskt än vi redan gör med alla kemikalier vi utsättser oss för och får i oss dagligen och ännu värre är att de allra fattigaste som tillverkar dem för oss får sitt dricksvatten och luften förgiftat vid tillverkningen av jeansen.
Nu får även vi ännu mer kli och skorpor i akterspeglarna av att vi inte ska tvätta våra jeans på minst ett halv år.  Se artikel nedan!
För ordningens skull bör man kanske kika in även denna artikel om jeansens ohälsa för oss eller inte.

Jag kommer ihåg en gång för ett år sedan när min väninnans nu före detta kille kom hem och visade upp sina nyinköpta 2000-3000 kronors jeans och stolt berättade han inte tänkte tvätta dem på minst 6 månader för då skulle de skulle bli sååå snygga, jag trodde det var ett skämt och blev ännu mer övertygad om att allt går att sälja med mördande reklam och vår fåfänga gör att vi köper hela rasket bara vi tror att vi får en snygg häck av jeansen.

Nu ska jag inte moralisera över alla som bär jeans det är ju upp till alla och en var att bestämma det, har ju själv köpt mitt första par sedan 1994, till mina vänners stora häpnad!
Men vore det inte dags att börja tänka till lite på detta högkonsumerande av jeans och att jeansbärandet näst intill är gjord till en religion? Det finns ju faktiskt andra alternativ, ekologiska jeans till exempel eller inga jeans alls, jag har ju uppenbarligen klarat mig jeanslös i 15 år och jag har inte gått naken.


Artikel ur DagensPS.se 13.10.2009
Han "fick bölder i rumpan"


Nu är det inne att bära skitiga jeans. Cheap Mondays grundare är inte längre så road av modet. "Jag fick stora infekterade bölder på rumpan", berättar Örjan Andersson för Aftonbladets nätupplaga.


Tvätta inte jeansen på minst ett halvår. Så lyder rådet från stora jeansföretag, som i stället tycker att klädplagget kan stoppas i frysen eller vädras. Husläkaren Carola Lidén, som är professor vid Karolinska institutet, säger till Aftonbladet att klädlössen i och för sig dör då - men att smutsen är kvar. Örjan Andersson, mannen bakom populära Cheap Monday, fick visserligen ett par snyggt slitna jeans genom att inte slänga in dem i tvättmaskin. Men han fick betala ett högt pris. Han fick ont i baken - "stora infekterade bölder" för att han gick omkring med de trendriktiga jeansen. "Jag hade dem på mig i stort sett varje dag i ungefär ett år, till slut började det klia och göra så ont att jag knappt kunde sitta. Jag var tvungen att gå till läkare och få penicillin för att bli av med bölderna", berättar Örjan Andersson för aftonbladet.se, som konstaterar att otvättade jeans även kan ge upphov till utslag och klåda.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails