tisdag 13 oktober 2009

Burr vad kallt!


Vinden drar vita gäss på havet och vågor mot stranden vid strandpromenaden mot Visby

Helt plötsligt blev det höst, ja nästan vinter rentav. Jag hann inte riktigt med i svängarna, var det inte fjorton dagar sen som jag fortfarande gick utan ytterkläder?

Jag ser på väderleksrapporterna och ser hur kvicksilvret sjunker alltmer, jag ser hur det blåser nordostlig vind ute på Sandhamn med endast ett par grader varmt och jag tänker att mitt hus står där vid vattnet och tar emot den värsta vinden på hela året, höststormarna och att jag borde vara där.
Jag brukar vara där när det blir så här kallt bara för att hålla koll och vara med när det blir dags, men det är jag inte nu, för jag hann inte med.
Rätt vad det är kryper temperaturen under nollstrecket under nätterna och då måste vattnet tappas ur. Det får man inte missa för då blir det jobbigt till våren, fast å andra sidan det händer nästan varje vår att något ändå fryser sönder.

Jag ser att på TV att på vissa ställen i norrland sjunker temperaturen ner till -20 under nätterna, är det verkligen möjligt? Burr!
Vilken tur att vi inte är i stugan i norrland nu för då hade vi definitivt blivit utan vatten.

För bara några dagar sen var det fortfarande rätt behagligt på Gotland, det blåste men det var sydliga vindar så det gjorde inte så mycket. Idag blåser det nordligt med regn även där.
Jag struntade i att gå ut alls idag, jag struntade faktiskt i att ens kliva ur sängen, dels för att jag är vrålförkyld och dels för att det inte känns riktigt meningsfullt att trippa omkring i blåst och regn utan pälsmössa och jag vet inte var min är.


Skuggorna var långa men solen sken så vackert ändå för några dagar sen på de numer folktomma gatorna i Visby.

Visby hotell har nästan helt hamnat i skuggan.

Den bästa tiden att bo på Visby hotell som jag gjort många gånger är under vintern. Jag tycker om stämningen och lugnet i det medeltida packhusets kryssvalvdär under vintern, med levande ljus och den sprakande brasan i vinterträdgården. Rummen är fantastiska och rummet högst upp har ett jacuzzibad i tornet.
Vill man ge sig själv eller sin älskade en present så är detta den bästa presenten. Jag har firat åtskilliga av mina födelsedagar med en natt eller två här.


Stranden utanför Snäck, solen sänker sig ned i havet och flygplanen skårar himlen i sina färder mot.. ja vem vet?

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails