söndag 11 oktober 2009

En ny hamn eller inte...



Det är lätt att drömma sig i väg till forna dagar när man ser detta fiskeviste i Nyhamn norr om Visby ett stenkast från Lummelunda. När och vem fiskade här? Yrkesfiske, sommarfiske? Vem fiskar här i dag? Fiskas det alls?
Vad jag får veta är att gårdarna runt omkring Lummelunda hade sina fiskebodar här så jag antar att det var fiske för familjens försörjning som gällde men så gamla som jag tror är inte bodarna, ingen av bodarna är tidigare än 1930. Så där är sprack mitt drömmeri om århundranden av spännande fiskehistorier.
Fast ändå, hela fiskeläget ser mycket äldre ut och i Skomakre gårdbeskrivning, den Skomakre som alltså Pias hus tillhör berättas det att här fiskades så tidigt som sent 1600-tal. Även till Pias hus hörde en av dessa fiskebodar till, men det försvann i något arvsskifte. Synd för jag hade inte haft något emot att tillbringa en spännande natt i Nyhamns fiskeläge.
När man ser gistvallarna eller gistgarderna med det övergivna nätgistrern kändes det ändå som fiskets storhetstid här sedan århundraden är förbi.


Nätgistren står som spensliga övergivna sklett utspridda på vallen i väntan på nät som inte längre behöver rensas.



Här står ljugarbänkarna tomma och trycker mot väggarna i sjölägen i väntan på fiskare som inte längre samlas för att laga sina nät tillsammans.



Jag hoppas ändå att dessa bodar lite då och då får besök av sina ägare som vårdar dem ömt.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails