tisdag 20 oktober 2009

French fries-en underskattad delikatess?


Mina hemgjorda frites

Är våra frites billig skräpmat bestående av sladdriga bleka stavar av tomma kalorier som knappt är värd någon uppmärksamhet eller är frites en delikat smaksensation värd sin vikt i guld?
Min åsikt är nog att mja, frites är inget jag höjer till skyarna men som jag aldrig tackar nej till om den serveras.

Igår kastade jag mig ändå (av en ren tillfällighet faktiskt och det är pga Andreas) in i frites värld genom att försöka mig på att klä den där potatisen i något mer lyxigare dress än kokt.
Glad i hågen över den nya lökhackaren Alligator som visade sig klara av mer än att bara hacka lök, den klarar av att strimla också, (och det var detta som skulle demonstreras för just Andreas) började jag således att strimla potatis och därefter hetta upp olja.

Det jag nu vet om pommes frites tillverkning visste jag inte igår.
Det jag visste var att man måste hålla jämn hög temperatur och att de ska rinna av på hushållspapper kunde jag i egenskap av kvinna lista ut och det var ungefär allt. Resten av hemligheterna visste jag inte, exempelvis typ av potatis och olja.
Det måste vara en olja som klarar minst 160 grader, det gör jordnötsolja, rapsolja som jag använde var inte så bra, palmolja har jag läst ska vara bra men det är ju inte så nyttigt.

Här är recept för den som känner sig hågad att prova och göra rätt!
Kolla in Belgianfries mycket matnyttigt om pommes frites

French fries/Frites/Pommes Frites

1. Välj rätt potatis!

Förr ansågs det att potatisen skulle vara av fast sort som t.ex Bintje men idag väljer många lösare sorter som t.ex King Edward
Enligt de som vet om den lösare potatis sorten, efter förvällning får potatisen en uppluckrad yta som ger en fin krispig yta, samtidigt den förblir mjuk inuti.
Antar att det är bara att prova sig fram vad man gillar bäst.

2. Skala och strimla potatisen. (Obs! Alligatorn gör tunn variant typ stickor eller sk. strips)
3. Skölj i vatten och låt dem ligga i vatten ca en ½ h.
4. Häll av vattnet och upprepa punkt 2.
5. Förväll potatisen tills de är mjuka.
6. Häll av och torka med en handduk eller hushållspapper, ställ i frysen i ca ½ h
7. Hetta upp olja (helst jordnöts) och fritera först i 120-140 grader och efter en 10 minuters viloperiod i frysen så kör man på i 180 grader tills de är gyllenbruna.
8. Lägg de färdiga frites på ett hushållspapper en stund så de droppar av.
9. Lägg dem i en skål, salta servera.

Min anm: Verkar omständigt! Vill man absolut göra frites hemma, köp redan djupfysta och fritera dem en extra gång.

P.S
Om det mot förmodan är någon som undrar hur mina frites blev?
Min karriär som pommes frites friterare ser nog tyvärr redan ut att vara över och javisst ja smaken, ungefär som en fattig förort till London och hela huset stank som ett inpyrt gatustånd.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails