söndag 31 maj 2009

Summarn kummar...

Den kommer så fort att jag nästan inte hinner… sommaren alltså! Det känns nästan som jag skulle kunna dansa hela natten, det är 26 grader på Sandhamn, helgalet! Det är sommar först i morgon men den här helgen har vi verkligen fått känna sommar både i själ och hjärta.
Solen steker oss, det bränner i ansiktet alla är glada och man vill gå barfota även om inte de vinterömma fotsulorna riktigt kirrar det!
Vi firade sommar med champagne och glass, skrattade och busade hela helgen.
Tintin kom först med minstingarna, som vi kallar dem fastän de inte är så små längre, mellanminstingen, 14 åringen mäter över 1,70m. Äldstingen, 22 åring kom senare precis hemkommen efter 5 månader i Australien jetlaggad och brunbränd, fulladdad med spännande historier.
Veckan har varit mer hektisk än i mannaminne för oss konstaterar vi, man blir vimsig tappar tråden och får kvalitets luckor, som när jag tittade fel i turlistan i fredags och missade sista båten från Stavsnäs.
Vi hade varit på studentuppvaktning i Tullinge och det tog oss nästan 2 timmar med fredagsrusningen och kryssandet mellan skrålande studenter på lastbilsflak.
Där stod jag snopen på kajen i Stavsnäs och slokade när jag insåg att det inte skulle gå några fler båtar.
En sista koll i Tärnans turlista, åh det går en båt 19.40 men ah en anmärkning, åh det börjar inte förrän den 29de.
Så plötsligt så händer det, som i triss! Lasse hade slängt ett öga på sin klocka. Det är ju faktiskt den 29de i dag! Tur som tok!
Jag satt i solen och lugnade ner nerverna och åkte sedan lugnt och sansat till Sandhamn, där hade Tintin och barnen just anlänt, endast några minuter innan. Vi firade men löjromstoast på värsan nästan inga människor, guu så ljuvligt lugnt!
Lördag morgon anländer Dalarö och Cinderella II med fullastade båtar, alla skulle ut och fira sommaren. Dammet yrde på vägarna av alla människor och Magnus fick köra vattentankbilen hela helgen. Ronny på Tärnan upplyser sina resenärer via högtalaren så att det hörs över hela ön. Javisst är det sommar!
Vi shoppar fina kläder i Sommarboden, handlar bröd och bullar hos bagarn, köper jordgubbar och glass på Westerbergs sen hem och bara må bra, hur gott kan det bli?

Jag hittade fram en fin gammal slagdänga som jag bjussar på idag! Tycker den beskriver så bra hur jag känner mig, som 22åring på åttiotalet, fnissig, fnittrig och rätt cool!
Kolla in Sussis klädsel! Det kunde lika gärna ha varit jag som dansar där 1985 i någon av mina trikåklänningar med megaaxelvaddar, brett resårbälte och sprund bak , vita Ross-pumps, rosa läppar och blonderat risigt hår! Hua!

Summarn kummar är förresten Gotlands inofficiella nationalsång.
Den har sjungits och älskats på ön sedan den framfördes första gången från Rondos scen i Klintehamn 1975. Men den går säkert att sjunga på Sandön också om man klarar dialekten!

Summarn kummar me sol kummar yvar hällmark u stain,
yvar förfädas bain, yvar martall yvar ain.
Yvar maurar u mack, leiksum yvar pinnsvein u rack.
Skeinar soli igen pa ladingen
Summarn de är när soli kummar yvar Austargarn,
summar de är när brimsar brummar u myggar bleair me ban.
Summar de är när Palme gåimar si pa norr nånstans.
Visst skudd de vare trist skudd de var um summarn inte fanns.
Summarn kummar …


Text: Allan Nilsson Melodi: Edmund Bjuresten


The Gang i kön till båten!


Sandhamnsbageriet en söndageftermiddag så här års, tomt! Tips, passa på att ta en fika, bullarna är garanterat färska fortfarande.
Pia och jag passade på att köpa levainbröd för måndagen. Bageriet har endast helgöppet. From den 12 juni är det öppet dagligen.


Utsikt mot ångbåtsbryggan med Tärnan i hamn.


Grinden till Strindbergsgården!


Vår kompis Anders i repan med vän njuter av en glass i hamnen.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails