måndag 4 maj 2009

Deklarationsmåndag..

Jag borde har skickat dagens tistel till Skatteverket i dag men tror jag nöjer mig att skicka deras blomma i retur !

Deklarationsmåndag, alla sammanställningar har samlats in och bank-id är fixat, jess E-deklaration here I am! Jahapp nu är det bara att knappa in, identifiera sig och sätta sitt kryss i rutan, dvs signera!
Ack icke! Så enkelt är det inte, förra året var det, men det var då det.
Nu har man programmerat och förbättrat tycker man.
Det är konstigt att det alltid ska vara så, först är allting så krångligt att man får panikångest av att bara tänka på att lämna sin självdeklaration, sen kommer de på att om alla lämnar in sin självdeklaration elektronisk måste man ju förenkla procedurerna och göra alla sammanställningar åt folket, så att de bara kan trycka på knappen.
Heureka! Sagt och gjort, svenska folket tar klivet ut i cyberrymden, allt för att få ta del av den förenklade deklarationen ver 2.0 som Skatteverket programerat åt oss. Sverige är äntligen i takt med tiden.
Mormor och farbror Hasse och alla de som envisas med att kalla datorn för datan slår kullerbytta baklänges och hakar på, tom den motsträvigaste hantverkaren, datoranalfabeten låter bli att terrorisera sin bokhållare med deklarationen för det är ju så roligt att trycka på knappen och bli av eh.. problemet.
Allt är enkelt och livet leker, ingen behöver längre lämna in sin deklarationen till deklarationsakuten för att klara av att få ihop den än mindre gå i terapi.
Tom alla vi som har tonvis med förvaltningssammanställningsbilagor att lämna som underlag för hård beskattning bifogar trallande våra K-blanketter i pdf-format som banken och revisorn så snällt har knåpat i hop åt oss.

Sen händer det som är så typiskt! Man programmerar om hela skiten och kallar det för förbättringar! Bort med det enkla bara och vi tvingas in i grottekvarnen igen.
Här finns inte längre möjligheter till enkla filöverföringar inte, det finns faktiskt inga alls, här finns inga ändringsmöjligheter i rutorna heller. Endast ett urval av rutor går att ändra. Jag inser att jag helt enkelt inte kan skicka in min deklaration med mindre än att jag fyller i var eviga post manuellt. Det har jag inte gjort de senaste 9 åren och det tänker jag verkligen inte göra år 2009 heller. Va har vi retirerat tillbaka till medeltiden? ...jag lackar ur ringer upp och skäller ut en stackars trevlig man på verket. Han kan bara beklaga!

Jag plitar mina siffor i rätt rutor på papperarken, bifogar mina K-blanketter klistar med med sur min igen mitt kuvert och tar bilen ner till Skatteverket.
Där nere blir jag nästan full i skratt, för redan på eftermiddagen ringlar kön lång in till verket. Ha…nu har de väl allt bitit sig i svansen med sina förbättringar.
Hoppas att de på verket som får jobba hårt med att sprätta alla kuverten medeltidsåret 2009 gör uppror.
Tänk hur många fler deklarationen de kunde ha fått via cyberrymden istället om de haft en riktigt programerare.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails