fredag 22 maj 2009

Saker att göra regniga dagar...


Här utsikt över mitt nya bastuhus med de fina tulpanerna i förgrunden som jag fick i går av en min käraste vänner, korgarna med blommor hänger på verandan.


Jag har glömt hur tråkigt det är att måla och för att inte säga hur tidsödande det är. Vi hade säsongspremiär för målarpytsarna och penslarna i dag och slog med lätthet ihjäl en hel arbetsdag denna klämfredag.
Ja, det blir så när 10 nya fönster med sex spröjsar i varje plus 3 dörrar också de med spröjsar plus 4 mindre fönster ska målas. Lägg även till alla väggar och innerdörrar som också behöver behandlas.
Folk brukar sucka lite trött när de frågar vad vi gör där ute på vår sida om ön. Måla igen, blir aldrig ni aldrig klara? Nä det blir vi inte, det är ett evighetsarbete, men vad vet folk egentligen om hur det är att måla spröjsar både in och utvändigt, 2 ggr grundmålning och sen täckmålning. Linoljefärg ska målas tunt och lägg sedan till torktiderna, det tar sin tid.

Man kan ju hyra professionellt folk för arbetet kan ju tyckas! Ja, se på den här ön fungerar det inte riktigt så, ingen vill ha ett sådant jobb, ja det vill säga om man nu ska vara så jobbig att man vill måla med linoljefärg.

Men skit i det, det blir klart någon gång och då ska vi bara njuta av av det förenklade underhållsarbete för många år framöver, plus att jag efter en grundkurs hos kulturhantverkarna förra våren tränat min färdighet i spröjsmålning näst intill perfektion till dagens dato. I fall någon behöver en snitsig spröjsmålare så är jag tillgängligt för uppdrag, men räkna inte med att det blir i år.
Nu njuter vi bara av kvällningen i stillhet efter en god värdshusmiddag bestående av ångad lax, ansjovissås och syrad fänkål, en varm brasa för allt är rått av en heldags regnade och så något gott i glaset. Kan livet vara bättre (trots terpentindoftande fingrar)?

Fantastiska Gotlandsblommor med underbart doftande kvitten som Pia hade med sig till mig!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails