söndag 10 maj 2009

Flycasting the simple truth...

En av de "duktigare" deltagarna i full fart med tvåhandspö.
När jag somnade härom kvällen såg jag fullt med gröna och oranga linor vina i vida bågar i luften, när jag vaknade morgonen efter brände det fortfarande i ansiktet.
Sju timmar utomhus! Jag var och fiskade… på en gräsmatta, jag och 9 medelålderskarlar.


Vår lärare loopar i väg!


Flugfiske! Vad ska man säga?
Kan man hålla linan i luften, sen hålla den i loop i rak linje så är saken biff, allt enligt Bazz.
Jepp, lätt som en plätt! I teorin alltså men alla vi som inte är skolade i rytmisk gymnastik sen barnsben och ännu mindre genomfört ett gymnastiskt program med band får helt enkelt ställa oss i skamvrån i medelåldern.
Det var lättare sagt än gjort faktiskt att flugfiska, men som tur var hade vi en suverän lärare med en ängels tålamod.
Bazz från flugfiskeredskapstillverkaren Scierra var en gudabegåvade pedagog för att inte tala om hur skickligt han svingade den långa linan som lasso i luften.

Hur gick det för mig då? Ja till en början hade jag fullt sjå med att få upp den där linan i luften men framför allt var jag glad att vi endast hade ulltussar längst ut på tafsen. En riktig fluga hade jag förmodligen fått operera bort från min lekamen på ett flertal ställen.
I håret hade jag i alla fall den där ulltussen ett antal gånger.
Efter ett par timmar med att försöka hålla en rak loop nere på marken var min arm rätt mör. Även om utrustningen inte väger mer än några hekto så blir det blytungt om man är avslappnad och smidig som en stock.
Så mina försök med att få till en snygg loop efter 7 timmars vevande kan väl sägas vara rätt mediokra.
Läraren Bazz tröstade mig med att kvinnor oftast brukar ha lättare att klyka den här typen av koordination än män.
Undrar om det gäller mig också?

Om man nu skulle få för sig att börja med flugfiske som jag så är det nog bra att gå en bra flugfiskekurs. Välj då denne Bazz som lärare, det är en rekommendation! För det är inte bara själva kasttekniken man behöver få styrsel på utan även redskapen. Ja nu menar jag inte att man måste lära sig knyta flugorna själv men väl vilken klass man ska fiska med eller i eller ja… Sen behöver man kanske kunna sätta ihop sina linor, tafsar, nymfer, torrflugor mm för att inte tala om hur man nu ens ska lyckas komma så långt.
För ska man framgångrikt köpa sig en passande utrustning utan att behöva lära sig allt om rörelseenergi, energiförluster och taperade nylontafsar så får man vara rätt bra på skådespeleri för att inte bli avslöjad att man fattar absolut nada. Jag inser att detta med flugfiske är en sportform för de smarta och dem med inriktining, naturbegåvning.

Pju, vad har jag givit mig in på? Det kanske inte blir mer än torrfiske på gräsmattan och tralla fiskarvalser för mig själv.

...att fiskarn är stor i orden
det vet vi ju var och en
han skrävlar så in i vassen
och skryter som bara den

för när storfiskarn talar om
hur stora fiskar han får
ja då så skarvar han som han vill
då räcker armarna inte till...
Tore Skogman

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails