lördag 23 maj 2009

Rabarberdröm...

När det regnar ute har man ingen som helst lust att vara utomhus, jag hade tänkt mig en cykeltur till bagarn´ för lite bröd och fika med bulle, så det är ju tur att det regnar.

Vi brukar träffas hos bagarn´ på mornarna för en härlig och lång frukost med färska frallor med philadelphiaost och salami, kaffe och en och annan saftig kardemummabulle eller hallongömma men det få vänta till senare på sommaren för just nu är det inte att tänka på då jag och alla andra vänner runtomkring GIar. Hur tråkigt är det inte att sitta hos bagarn och suga på en slät kopp kaffe, när det bakas bullar alldeles bakom ryggen och fönstret är öppet?

Nej bort med bageridrömmarna, istället riktar jag intresset till rabarberna jag hittade i kylen. Lasse har flera rabarberbuskar som växer hejvilt på tomten, förra året hade vi inte ork att ta hand om dem men jag som älskade att sylta och safta i något av mina förhistoriska liv funderar på att damma av den färdigheten med den bästa av frukt och bärkombinationen jag vet, nämligen jordgubbar och rabarber. Nu är det nog bästa möjliga tillfälle för det, nu när rabarbersäsongen har börjat. Har man dessutom varit duktig och fryst in jordgubbar och rabarber så kan man få njuta av dem hela året och det tänker jag börja med from nu.
Här kommer mitt bästa rabarbertips! Det går naturligtvis att koka efterrättskompott på detta också.

Jordgubbs- och rabarbermarmelad med vanilj
Ingredienser

500 gr rabarber
500 gr jordgubbar
1 st vaniljstång
500gr syltsocker
saft från ½ citron

Så här gör man den godaste marmeladen som finns!
Skär rabarber i bitar och jordgubbar i skivor. Blanda frukten med vaniljstång och syltsocker i en kastrull.

Jag brukar även lägga i citronklyftor och låta dem koka med eller riva i lite citronskal, jag gillar den lite citrussyrliga smaken men det är ju förstås en smaksak.
Värm långsamt och koka sedan kraftigt i 5 minuter så att det bubblar, under omrörning såklart. Det hela tar ung 15 min från början till slut. Ta kastrullen från värmen och låt svalna under lock.

Häll upp på varma rengjorda burkar. Förslut och förvara svalt. Klarttt!

Man kan också variera smaken genom att tillsätta någon någon tesked kardemumma, lite saffran, eller kanelstång i stället för vaniljstång.


Tips 1
Ofta när man kokar marmelad blir den mer som kompott eller på sin höjd sylt. Så tycker du att marmeladen är för lättrinnande, koka om och tillsätt lite gelatin.
Ett annat tips är att ju tidigare rabarberna plockas desto mer pektin och desto lättare är det att få den mer trögflytande.

Tips 2
Det där med vaniljsocker, inte för att jag vill vara snobbig men det blir så mycket godare med äkta vaniljstång, man kan också med fördel använda vaniljpulver, den ekologiska bourbon-vaniljen som fransmännen är så förtjusta i och som smakar så äkta och krämigt även om den är mald på själva stången. Skillnaden är att det inte är sött som vanlijsocker. Pulvret går numer att köpa i alla affärer


Tips 3
Köp en fin sylt, salt och marmeladbok! Man blir så glad och insprirerad av alla såväl klassiska recept och de nya med sensationella smakkombinationer. Kolla in amerikanska Amazon.com de har fantastiska receptböcker som går att få hem till Svedala eller varför inte Adlibris.se

Här min nykokta jordgubbs och rabarbermarmelad!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails