torsdag 7 maj 2009

Nu ska jag börja spela på allvar...


När utsikterna för väder och humör fryser inne och tristessen rispar i halsen och man tror att svininfluensan snart är ett faktum då återstår bara en sak som kan jaga bort grådassiga regnmoln och boosta upp lite livsbejakande ånga, det är att börja spela!
Det tänker jag göra nu!
Jag har aldrig varit någon större vän av sällskapspel. På ön spelas det mycket Poker men det har jag aldrig ens brytt mig om att lära mig, Jenga-tornet används också flitigt på Värsan. Inte heller det har fångat mitt intresse.
TP är nog det enda som hållit mitt intresse uppe genom åren tills för något år sen när kom Pia sättandes med spelet Carcassonne en kulen höstdag. Hennes dotter och svärson kom med spelet och de hade spelat bort massor med fina sommarkvällar, sen var det min tur och jag fastnade direkt, så kul.
Jag upplevde en renässans på Gotland när Nena, Pias syster visade hur ett proffs spelar.
Nä nu…

Mitt Carcassonne kom med posten idag Hurrey!
För den som inte lirat sällskapsspel de sista decennierna är Carcassonne en utmärkt kick-off-spel.
Carcassonne är kanon och lätt komma igång med, men expansioner är ett måste. Sen är det rätt kul att utveckla sitt spel och strategiska tänkande med expansioner när man lärt sig grundspelet. Man lägger till en expansion i taget och spelet känns nytt och roligt. Man kan förstås slänga in alla expansionerna på en gång och då har helt plötsligt i alla fall jag slutat att tro att jag är smart.
Jag måste i all ärlighet säga att när jag öppnade mitt spel, en mindre resväska blev jag yr!
Hur skulle jag någonsin ens lyckas att lägga alla kort, gubbar, hus mm i rätt fack, så mycket var det.

Spelet går till så att man vänder brickor i bästa memory-stil men dessa brickor används till att bygga ett landskap runt en flod med medeltidsständer, kloster och värdshus. Det är hur engagerande som helst.
Mitt Carcassonne är en limited edition som är sluttillverkat hos tillverkaren Rio Grande Games, men finns ännu att köpa hos svenska internetbutiker. Det är inte så dyrt att köpa grundspelet ca 250-300kr men ska man ha expansioner som kostar 140-150kr, då drar det iväg. Jag rekommenderar BigBox, inte så billig heller 690 pix inkl. frakt men jag tror att man tjänar på det i längden, dvs om man ska ha alla expansioner.

  • I mitt Carcassonne Big Box finns förutom grundspelet,
  • Traders&Builders, Abbey&Major, Inns&Cathedrals, Princess& the Dragon.
  • King&Scout, The River II, The Count är mindre komplement och trevliga inslag i spelet som finns att köpa för ca 50kr.
  • Den enda expansionen som fattas är The Tower sen är spelet komplett.
    The Count representerar förresten den verkliga medeltidsstaden Carcassonne som finns i syd Frankrike.

1 kommentar:

  1. BRAAAAAAA! KUUUUUL! Underbart och welcome to the Carcassonne happy crowd! Kram från Pia/Björn p v till Nena och Mats på Carcassonnemiddag!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails