tisdag 5 maj 2009

Det våras för pionen!


Herrgårdspion!
Foto: Johan Pettersson


När jag sitter här ösregn varvat med iskall kyla drömmer jag mig tillbaka till de sista veckornas sommarvärme. Jag kan heller bara inte låta bli att i tanken bit för bit arbeta mig igenom Pias trädgård om och om igen.
Nyss tog jag en vilopaus och såg på Go’kväll medan GI middagen puttrar på spisen.
Var det verkligen en dillpion vi hittade där i den välvårdade rabatten bland primulan? Eller var det kanske en herrgårdspion?
Vad det än blir så blir det så spännande att se. Dillpion eller herrgårdspion de är lika vackra systrar båda två.

Dillpionplanta!
Foto: Johan Pettersson



Nyss på Go’kväll pratade trädgårdsexperten Gunnel Carlsson om pionerna hon har i sin trädgård i Malmö.
I Pias trädgård på Gotland finns det massor med pioner, lite överallt faktiskt. Många har förmerat sig genom egen frösådd. Ju mer jag tänker på dem desto mer fascinerad blir jag. Gunnel på TV berättade att det tar tid och evighet och mycket tålamod ca 3 år att få upp en planta från ett frö.

Jag grävde upp ett gäng som jag tror är bondpioner mörkt röda till färgen enligt Nena som sett dem i blom, de hade frösått sig utanför staketet. Tänka sig att det tagit många år för de små skotten att hitta upp. Även om bondpioner inte gillar att flyttas på och kan svika blomstringen något eller några år har jag hört, hoppas jag verkligen att de små plantorna tar sig på sina fina nya växtplatser som Pia och jag hittade till dem.

Det doftar mull, och parkens blomster
blunda i salighet, då regnets droppar flöda.
Men liksom trötta synder, tunga, dystra,
osläckligt flammande pioner glöda.
Och medan än som brustna purpurtoner
i svarta mullen lösa blomblad dala,
ensamt och gällt som eviga passioner
pionerna i aftondimman tala.

ur Opus 22, Hugo Alfvén med text av Anders Österling

Dillpioner!
Foto: Hannelotte Kindlund

1 kommentar:

  1. Aha! Tack för researchen! Nu vet jag att det är dillpioner! Ska bli spännande att se hur dom blir!Vilken färg och form! De blodröda pionerna har nu sprängfyllda knoppar och ser ut att explodera -även om värmen tillfälligt kom av sig!
    Håller dig informerad med bild och ord! Kram från Gotland där äppelträden håller på att slå ut

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails