söndag 19 juli 2009

Grillafton på Lökholmen



Det ska vara första gången för allt och häromdagen var det första gången för mig på Lökholmen!
Under alla dessa år som jag varit i Sandhamn / Sandön och alla andra öar runt omkring som jag upptäckt genom åren, har jag aldrig känt någon dragning till just Lökholmen. Man kan ju undra varför det varit så? Hrmm förmodligen för jag tänkt att Lökholmen är en campingplats där segelbåtarna är "husvagnarna" och den typen av campingliv har varit så fjärran från mina intressen som kan komma.
Men riktigt så var det ju inte blev jag varse när jag klev i land där i torsdags. Det var fantastiskt för att inte säga gudomligt. Lugnt och skönt, inga fulla människor även om det var massor med folk och inga bergsprängare som dunkade.

Lökens öfogde Kent Björklund raggade upp oss förra veckan på bryggan, dansade och charmade runt alla kvinnorna och bjöd ut till grillfest på sitt kära Lökholmen. Å javisst vi åkte och ångra oss behövde vi inte. detr blev em härlig helafton med många glada vänner. Där fanns barbecue i ett tält på gårdsplanen och en ett annat tält stod uppställt för gäster men kvällen var ljum så vi satt ute.

Carina, Kents dotter driver tillsammans med den förre öfodgen Anders den lilla spartanska serveringen i år. Där kan man för en billig penning få ett gott mål, kaffe och the works. Serveringen finns i den av kol pch oljemannnen Kurt Heinicke i början av 1900talet byggda alpvilla i mörklaserad panel och högt sluttande tak som kallas Trollgården. Riktigt mysigt är det också innuti, också det i alpstil, mörka paneler och möbler.

KSSS äger Lökholmen sedan 1945 och även detta hus och tornet Hohnecke på Trollharen brevid, där finns också en bastu öppen och gratis för allmänheten året om. Även om öfogden förser bastun med ved hjälps alla åt att hugga det man eldar upp, så är regeln.Bastun är uppskattad och används frekvent av öborna som drar över dit för att basta under bistra vinterkvällar. Jag behöver dock inte längre dra i väg över vattnet i vinterkylan för att bada bastu längre. Men kanske gör jag det någon för att man har så himla trevligt där.

Lökholmen ligger för övrigt strax norr om Sandhamn och dit tar man sig med Baljan en gratis passbåt som går en gång i halvtimmen, färden tar ca 10 min.



Här några av de 110 personerna som var med på grillisen!
En lurvig kelgris som bär namner Ricko
Anders Dahlö och jag!

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails