fredag 16 juli 2010

Turist i Arvidsjaur!

Vi gör den obligatoriska turen till Arvidsjaur. Jag gillar Arvidsjaur
med sin älgfamilj i maffigt format mittemot kommunhuset och den
bedårande vackra träkyrkan mitt i stan.
Idag sitter jag på torget och Johannaparken och väntar på Lasse som
är och köper tunmbröd till sin surströmming, jag konstaterar att
sjuder av folkliv i Arvidsjaur denna julidag. Är det månne turister?
Jag googlar genast och får veta att min iakttagelse bekräftas av en
lokaltidning. Turistbyrån säger att besöken i Arvidsjaur har ökat
20%. Bravoooo!
Är man trevlig med sina turister så trivs de och kommer gärna
tillbaka. Vi har inte träffat en enda surmulen norrbottning ännu.
Fast Lasse säger att han inte ser oss som turister, har man hus här
uppe så tillhör man liksom hit.

P. S
Jag konstaterar även att huvudgatan kantas av vackra planterade
björkar. Det har vi i Slussen och Nybroplan också, fast då är de
planterade i jättelika krukor. Kanske hämtade Stockholms Stad
inspiration från Arvidsjaur.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails