måndag 19 juli 2010

Mil efter mil genom sommarängen

Jag samlar på naturupplevelser. Det behöver inte alls vara endast
storslagna sådana, små till synes obetydlliga upplevelser som för de
flesta bara swischar förbi på ett ögonblick kan för mig bli något
som kan njuta, drömma och minnas tillbaka till i åratal. Kanske är
jag lite annorlunda, en drömmare men jag har tur för Lasse är
likadan. Det är fint att ha någon man omedelbart kan dela sina fynd
med och som kan uppskatta skönheten i naturen.
Här uppe i Norrbotten och Västerbotten är inte svårt att bli
hänförd mest varje dag över allt naturen har att bjuda på.
Idag åker vi söderut på Sagavägen och eftersom Lasse tar det
första bilpasset låter jag blicken fara längs dikena där alla
sommarens blommor lyser emot mig det känns verkligen som en sagoväg,
som att åka genom en gigantsk sommaräng. Basen för prakten består
av den ståliga höga mörkrosa mjöllörten eller rallarrosen, gula
smörblommor och renfana, rosavit hundkäx, blåklockor, ängsmalva,
rödklöver och den underbara vita prästkragen. Lupinerna som just nu
blommar för fullt växer i stora klungor för sig själva längs vår
väg.
Utanför Vilhelmina kan jag inte hålla mig utan ber att få stanna och
plocka en bukett prästkragar. Min gulliga Lasse hjälper mig.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails