onsdag 7 juli 2010

Groddade gröna ärtor och arame

Nu har alla seglare hissat sina segel och mot alla odds med vind i
sina segel tagit riktning mot Gotlands södra udde, det är tomt ute på havet utanför mig.
Pia och jag har silat sanden mellan tårna och badat på den östra sidan där sällan någon vill i för det tror att det är så kallt. Det är det också men inte just idag. Faktum är att vi hittade en bit sandstrand med väldigt grunt vatten, nästan som en lagun som vi plaskade i under någon timme.
Sen var det dags för en "zen" lunch på min altan. Pia ville inte alls veta av mina gröna groddade ärtor och nästan levande lunch utan ville hellre ha  fil och ett glas saft.
Ja jovisst det skulle väl också gå bra det med men det blev inget med filen heller för den nämnde damen somnade helt enkelt, så det var vara att ställa in filen och saften i kylen igen.
Till saken hör att Pia hade laga förfall att vara trött. Efter en hel natts vakande i väntan på ett telefonsamtal från BB så var hon rätt utmattad. Det blev en flicka fick jag just veta, en timme sedan föddes hon.
Grattis till mor och far, den lilla dottern och såklart den stolta mormodern.

Själv ägnar jag mig åt att skörda ur min groddträdgård. I min groddträdgård finns förnärvande, alfaalfafrön, mungbönor, irakiska bönor, bovete på gorddning samt gröna ärtor.
Just idag ägnar mig åt att blanda de groddade gröna ärtorna med arame-alger i shoyo (sojasås). Till det steker jag broccoli, för den som inte provat att steka broccoli, då har ni missat något som är så otroligt och nyttigt.
Fetaost och lite skinka, avokado samt buljongkokt quinoa och vattenmelon till det får mig att sväva högt.
Så högt att jag tror jag måste landa med en kaffe och bulle.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails