måndag 11 januari 2010

Rått e gott, arghh!


Nu har en vecka gått på mitt nya (hälsosammare) år och jag kan inte påminna mig om att det någonsin har varit svårare att byta matrutiner. Är det kanske det kalla vädret som gör att man helt tappar energin när man byter den "onda" maten mot den "goda" fast det borde vara tvärtom.

Jag är nu inte direkt nybörjare när det gäller rå mat, för ett par år sedan levde jag fyra månader på ickeprocessad mat, rå mat ekologiskt naturligtvis, 15 kilo lättare och hade aldrig mått så bra.
I dag känns det verkligen som man gått ner i träsket, det är kanske bara att erkänna att man är en sugerjunkie, helt fastvuxen i sockerträsket.
Det är rätt hemskt egentligen att få det så rakt i ansiktet, men drogen socker är nog den farligaste vi har.
Jag har nästan daglig kontakt med min väninna och då jag bekänner alla mina synder och får uppmuntrade peptalk tillbaka men det tycks inte hjälpa. Jag kan äta en hur nyttig måltid som helst för att sedan få ett vansinngt sug efter något sött, den kraften går inte att stilla med några klemetiner och apelsiner.

Vad har jag ätit för nyttig rå mat under den gånga veckan? Jag har groddat mandlar, bovete, dinkel och alfaalfa (det tar sin tid att grodda) vidare har jag provat att äta nötgröt på mandel, solrosfrön och sesamfrön och apelsin, det var helt oätbart. Jag har gjort havremjölksdrinkar (inte helt rått efterom havremjölken är pastörierad) med hallon, banan, avocado och broccoli det har funkat sen har jag ätit bovetevälling allt utan upphettning. Man kan ju fråga sig varför man äter rå mat?

Svaret är ju naturligtvis enkelt, för att få i mig en balanserad måltid med så mycket nyttigt som möjligt dvs rätt sorts energi i form av kolhydrater och fett och bli mätt på mindre mängd mat för alla blir ju inte antagna till Robinson för att späka sig själv i svältkur i nationell television.
Nu ska naturligtvis inte all mat ätas rå, det finns för kroppen skadliga ämnen i rå mat också men i liten mängd och kortare perioder klarar säkert kroppen av en dier på rå mat.

Bara för att det har fungerat så dåligt den gånga veckan tänkte jag nu vrida till min mathållning ännu mer.
Nu blir det ännu mera rå mat, kanske inte enbart men mitt mål är en 10 dagars detox på rå mat, får se när jag kommit så långt, i juni kanske?



Bovete är min grej och grönsaker och frukt med fett från nötter som bas. Bovete måste man lära sig att tycka om och numer äter jag den rå. Bovete är jättenyttig innehåller lite kolhydrater men lika mycket och/eller mer protein och järn än andra spannmålsprodukter. Bovete är en ört och inte ett spannmål och dessutom helt fritt från gluten. Det kan var knöligt att att laga bovete till en början för när man kokar eller blötlägger den bildas ett rosa slem som man måste skölja bort annars går den knappt att bearbeta. Idag finns det dock flingor och kross att köpa även på ICA så det är inte så kämpigt att få till bovetegröt till frukost. Prova själva!


Boveteskott till sallad och macka är förresten jättelätt att odla själv, man köper bovete för grodd, alltså de med svarta skalen kvar. Man lägger det på en jordbädd väntar tills det börjar växa. När man sen klippt av alla skotten kan man slänga ut "bädden" i rabatten och skörda bovetet när det är klart.
Det har jag gjort, lätt som en plätt.

Här är en bra site att ha som sin hälsobibel Hälsosidorna -alterntivet för helhelthälsa, bara att lägga in bland "favoriter", här finns mycket matnyttig läsning allt från kost och näring till detox. Kolla in sidan med näringsinnehåll på våra vanligaste matvaror ex vilka nötter som är nyttigast.

Här är också en länk sida i Aftonbladet om alternativ till ris och potatis, bland anat dinkel.
Dinkel är ett bra alternativ till det vanliga vetet som finns i mycket av vår mat. Dinkel är samma sak som speltvete, dinkel har mer mineraler och järn än vanligt vete och dessutom en annan glutensammansättning som kan vara bra tänka på.

1 kommentar:

  1. Här kanske du kan få lite stöd och tips:
    http://rawfood.egetforum.se

    :)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails