lördag 2 januari 2010

10 i Top

Jag tror att om man är det minsta lilla musikintresserad och det minsta lilla intresserad av listor måste det klia i fingrarna på var och en att få göra en 10-i-top lista på nollnoll-talets bästa låtar.

Jag ska för säkerhetens skull först tillägga, detta är mina bästa låtar!
För det fanns många som ville peta i pajen liksom men tji fick de och nu när listan väl är ”ute” så finns det ännu fler som vill säga sitt, läs fnysa åt mina val.
Men som jag brukar säga det är de stora och små olikheterna i oss som gör livet så spännande, ingen har exakt samma smak lika lite som alla ser likadana ut även om del verkligen försöker. Vi är alla unika!

När man väl börjar att lista är det svårt att sluta och listan bara växer och det blir svårare och svårare att välja ut dem som ska rymmas in bland Top10 och sen att rangordna dem pju,  för alla har de ju betytt någonting. Nu är jag inte en sådan tralala-person som bara spelar musik i bakgrunden för att störa ensamheten. Jag är en sådan som vill vara ensam med musiken och jag vill inte bli störd.

I går natt satt jag ensam uppe när alla hade gått och lagt sig och spelade på Spotify, ett verktyg per "invite" som jag fick av min bror någongång mitt i sommaren då jag tillbringade mycket ensamtid och sedan dess har jag bara älskat Spotify, där finns allt man kan önska sig a la mode efter humör och känsla på sekunden.

Mitt i virvlet av alldeles för många låtar på min 10 i top lista kom min väninna tassande och ville vara med, det fick hon och sen satt hon i hedrande tystnad och bara lyssnade in mina nomineringar i flera timmar.

Detta är resultatet i PIM´s 10-i top:
1. Eskobar, Someone new
En låt från 2001 som gestaltar nollnolltalets alla uppbrott i kärlekens namn. Behöver ingen mer presentation det är bara att lyssna.



2. Simple Minds, Home
Kära Simple Minds som följt mig sedan gymnasiet, denna låt från 2005 är äkta flawless Simple Minds med mycket kraft och jävlar anamma i varje ord är också en låt om att våga ta steget och gå vidare, trampa upp nya stigar.



3. Eldkvarn, Fulla för kärlekens skull
Mossig och sunkig 80-tal år 2006, hur funkar det? Som en fullträff rakt i hjärtat så fullkomligt fantastisk! Om vad? Om mod att följa sin dröm.


4. Kent, Utan dina andetag
Åhh var hade vi varit utan Kent, så många bra låtar och så svårt att välja. Denna låt får symbolisera kärleken till alla människor som stannat en kort stund och sen jäktat förbi mitt liv.
Egentligen gavs den här låten ut som en B-sida till en singel redan -98 men ingen lyssnade förrän B-singel albumet kom år 2000.
Fick den tillsänt till mig av storebror och lyssnade till den första gången en sen natt framför datorn och den satt där direkt.

5. Bo Kaspers Orkester, Vilka tror vi att i är
Ett musikliv utan Bo Kaspers Orkester vore fullkomligt innehållslöst, i mer än 10 år av ständig jordning och ständig påfyllning av mening. Denna låt, mitt i prick!

6. Lisa Miskovsky, Mary
Lisa M gjorde en låt om vänskap som aldrig dör…

You are all that I've got
I won't forget what you said
You are all that I'm not
Love me sister friend
Love me until the end

7.James Blunt, Beautiful
Drömmar och hopp som tänts och släckts men aldrig givits upp… påminnelse i 1,5år varje gång det ringde. Underbar låt från 2004, tröttna? Nääääh!

8.Nelly Furtado, Say it right
Ibland vinner man och ibland förlorar man, det är bara att bryta ihop och komma igen
Denna låt från 2006 är något extra.
You either stand or you fall
When your will is broken
When it slips from your hand
When there's no time for joking
There's a hole in the plan

9. ColdPlay Viva la vida
Allt har sin tid och allt tar sitt pris, det har jag lärt mig under de sista tio åren. 2008 drog Coldplay ihop det bra i denna låt.

10. One Republic, Apologize
I bland är det bara försent för ursäkter så…fuck you right back.

De som också borde ha fått plats bland 10 i top,
11. The Ark, It takes a fool to remain sane
12. Veronika Maggio,17år
13. A Camp Stronger than Jesus
och många fler...

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails