onsdag 13 januari 2010

Livets kontraster...



Vissa mornar blir man snabbare klarvaken än andra mornar. Idag är första sidan i SvD av sådant slag som fick känslorna  att börja svalla på en millisekund efter att de morgontrötta hjärncellerna uppfattat kontexten.
Engagemanget ångade för fullt redan innan tänderna har hunnit igenom den första tuggan på frukostmackan....
Magstarkt som beska droppar till frukost läser jag om finansmaktens girighet på samma sida som arbetarklassen kämpar för inte bara för sin finansiella situation utan hela sin existens.

SEB tänker göra bonusavsättningar på 1,8 miljarder för sitt mardrömsår 2009 medan vinsten förväntas bli betydligt lägre och detta är bara bonus till tjänstemännen, aktieägarna står med tömma börsar....Va´ faaan på ren svenska är det här för något?
Lite längre ner läser jag hur Saab-anställda samlas i tusental utanför fabriken i förtvivlad vädjan om räddning.
Kontrasterna slår hårt!
Jag lider med de Saabanställda och ska genast förvissa mig om att jag INTE är aktieägare i SEB. Den chansen tror jag är liten,jag äger däremot aktier i min "egen bank" som allt som oftast blir hånad för sin dåliga ekonomi, men där tar man åtminstone solidariskt hand om sina aktieägare jämte bankens tjänstmän.

Nu ska jag inte låta detta förstöra min dag, jag ska låta mina tankar gå till Haiti det stackars landet och dess innevånare som med sitt rent ut sagt taskiga geografiska läge drabbades av ännu en naturkatastrof i natt, jordbävning och som under de senaste 50 åren har blivit ett av världens fattigaste och farligaste länder genom att ha fått utstå så mycket elände i form av politisk diktatur och våld och ovanpå det orkaner, stormar, översvämningar och jordbävningar.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails