onsdag 6 januari 2010

Mina feta kompisar...

Nä nu vet jag inte riktigt om jag tycker det är ok längre! Förra året i februari var Lasse och jag i stugan i Norrland, vi tyckte det var råkallt hela tiden, termometern visade mellan -20 till -28 hela veckan.
Efter den veckan sa vi att nu åker vi inte dit mer när det är så kallt, man kan ju inte ens vara ute än mindre åka skidor.
Just nu visar termometern -22 här hemma och den har endast sjunkigt några grader sen solen gick ned, man kan säga att det knarkar rejält under sulorna.

Nu när vinterkylan nyper hårt i våra kinder är det dags att plocka fram "the real stuff" och börja skydda huden som vi gjorde förra under förra seklet, (vi som var med under förra århundradet, bara lite häftigt att få säga det), för nu hjälper inga parfymerade hokuspokuscremer från Christian Dior, nu är det tillbaka till vad naturen kan erbjuda.
Jag har några feta kompisar, som jag använt i tiotal år och de kommer till heders sådana tider som just nu. De är sådana goda kamrater att jag bara måste dela med mig.


Den kära Mandel, intensiv ansiktskräm en naturligt fet ansiktskräm som funkar under vintern, skyddar huden mot den torra inomhusluften, den är utan eteriska oljor och kostar runt 150kr, finns numer att köpa även på Coop.
Superbra, rekommenderar den varmt.

När jag var liten fick alla barn Niveacreme insmort på kinderna, det var gulligt av den ömma modern men idag kanske mammorna inte smörjer in sina barn med Niveacreme även om den innehåller eucerit för den är mest av mineraloljor som täpper till porerna så att fukten som kommer ut från huden blir till is under krämen, inte så smart när ska man vara utomhus längre stunder.
Om man nu mot alla odds skulle vilja motionera eller bara vara ute när det är under -20 så finns det  i dag bättre alternativ.
Jag tycker personligen att man absolut ska prova denna kräm, Calendula vind och väderkräm, egentligen en barnsalva men så underbar och sååå fet att den skyddar mot vad som helst.
Så här beskriver Weleda själva sin kräm:

Calendula vind och väderkräm skyddar känslig hud i ansiktet mot kyla, vind och rå väderlek. Rent Bivax och hudvänligt ullfett bildar en naturlig skyddsbarriär utan att hudens egen andningsförmåga påverkas. Värdefull Mandelolja vårdar och gör torr och sårig hud märkbart smidigare. Ett växtutdrag ur ekologiskt odlad ringblomma verkar lugnande på huden. Vind- och väderskydd är vattenfri och mycket dryg.
Användbar från födseln. Fri från syntetiska doft-, färg-, och konserveringsämnen samt fri från mineralolja. Dermatologiskt testad på mycket känslig hud. Passar även mycket bra för vuxna med känslig hud.

Naturligtvis ska man smörja in sig i god tid innan man går ut, Calendula Vind och väderskydd kostar runt 70kr

För att skydda läpparna ska man absolut strunta i läppglansen och faktiskt också Lypsylen, vet inte om någon tänkt på det men ju mer man smörjer sina läppar med Lypsyl desto torrare blir de, återfuktningen uteblir helt.
Ja inte är det så underligt det är ju också en produkt från petroliumindustrin med mestadels mineraloljor och en liten del bivax som kommer i skymundan.


Jag har ett bättre förslag också min favvo och det är ett läppcerat som kort och gott heter Superbra Läppcerat Bistick, innehåller endast olivolja, bivax, vitamin E och ringblomsextrakt.
Den stora vilket jag tycker man kan kosta på sig kostar ung. 60kr

Bivax som jag har förstått det inte ett vegetabiliskt fett utan ett animaliskt vax som utsöndras från binas vaxkörtlar. Vaxer är inte fett utan lipider med fettliknande egenskaper.

Sist men inte minst vill jag rekommendera en nätbutik, Hälsingehonung.
Madame Nadines produkter finns förmodligen även hos din närmaste hälsokostbutik men jag förordar denna nätshop och hoppas på hennes fortsatta framgång för jag tycker att någon som satsar hårt på ta fram produkter som är ekologiskt tillverkade direkt ur jordens skafferi och inte ur det som raffineras ur oljeindustrin förtjänar att lyckas, dessutom kostar dessa produkter bara bråkdelen av det som de stora kosmetikadrakarna stoppar i sina fickor.

Kanske lite Superbra Snyt-salva från nätbutiken gör susen i förkylningstider, själv har jag ett Olbas-inhalator i handväskan som jag sniffar på lite då och då när jag är förkyld. Tror inte den gör så mycket nytta men den känns lite mysig på något sätt.

P.S
Jag upptäckte just att Madame Nadines distributionscenter ligger endast ett kort stenkast i från min moppemek i Hofors, hihi

2 kommentarer:

  1. Tusen tack frö tippsen av produkter. Olbals Inhalator (olevum basaleum) är jätte bra. Den kommer även i flytande form i en liten grön flaska. Vid
    förkylnings tider använde min kära mor genom att stänka några droppar under kudden. Påminde att det behövdes bara några droppar. Min kära mamsen menade att detta skulle göra under natten. En annan variant är några droppar på en sockerbit och sen sug på den tills den smälter. Inhalatorsticket är jätte bra också.

    Tänkte på min kära mamma (känslan kan vara så stark iblnad) förra vekan när jag använde en annan bra produkt. PROPEX lösande - löser upp och ger fria luftvägar i samband med samma. Det bästa - hjälpte jätte mycket......Finns på Lifeland vid Odenplan, om någo vill pröva.

    Direkt när jag tog några klunkar och svalde - oj, denna smak känner jag ingen - mamma -

    Roligt att dofter kan sitta kvar så länge och att mammas goda råd finns kvar. Det var faktiskt förslag som hon hade - på den tiden.

    Dessa kunskaper är viktiga att ha kvar och sedan föra dem vidare till andra.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. PROPEX finns att beställa över nätet www.baltex.se eller på Lifeland Hälsa på Norrtullsgatan vid Odenplan.

    KRAM,

    H

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails