fredag 8 januari 2010

Energi-istid...

Jag ägnar hela morgonen åt att läsa om allt från sträng kyla till iskyla, vilket verkar vara normaltillståndet just nu. Media praktiskt taget exploderar i rapporter om hur folks näshår fryser till istappar och riskerar förfrysning av hjärnan. Det blir klart för mig när jag skannat igenom kärnkraftinformation och artiklar om vindkraft att det den är svenska veligheten som lett till att vår beredskap för en vargavinter är mer än tillbörligt klen och mitt i alltihop hör jag glassbilen.

I detta läget känns en isglass mer som en dödslängtan än lustfylld njutning. Vad är det frågan om egentligen? Hela samhället sjuder av morbiditet, kanske tog jag i lite nu men ändå.

I alla fall, vi står inför en energikris och svindyra elpriser, idag mellan 7.00-10.00 kostade en kWh runt 10kr till konsument, det är ju inte vettigt!!
Jag kan tänka mig att folk har bättre planer för sina surt förvärvade penningar än att lägga på dem på dålig förhistorisk rödgrön politik som ger oss skyhöga elräkingar. Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta?
Foto: Vibb/Jonas Nilsson

Jag läser mig även till att kärnkraften är den enda hållbara lösningen för vår del och ändå håller vi på och nedmonterar våra kärnkraftverk. Vilket idiotisk politiskt beslut och detta har vi svenska folket röstat för!
Jo men vindkraft, javisst men den kan vi ju knappast förlita oss på en vargavinter för om det inte blåser när kylan härjar som värst vad gör vi då?
Vattenkraft då? Ja den är ju maximalt utbyggt och de få älvar vi inte har byggt ut är fridlysta, kolkraft…ja sådana har vi ju inga eller…kanske tyska sådana i Vattenfalls ägo då ehh..nu blev det direkt pinsamt för hela svenska folket.

Hur som haver, läser också att Ringhals ensamt som Vattenfall äger levererar 20% av all vår sammanlagda el. Vidare så har nedrustningspolitiken bidragit till att underhållet på våra kärnkraftverk inte har fått tillräckliga medel, därför är flera av de befintliga verken inte i funktion när vi bäst behöver dem.

Känner mig faktiskt smått irriterad över hela den dåliga energiplaneringen där ingen hållbar backup för kärnkraften tagit form under de årtionden som gått och allt tjafs som de rödgröna har hållit på med under så många år, nu senast påhoppen på centern när de gav upp sin gamla devis ” Vi inom centern har alltid velat och kommer alltid att vela” angående kärnkraft, vad har det tjänat till?

Jag är åtminstone stolt över finnarna som erkänt sitt energibehov och investerat i och underhållit sina kärnkraftverk, där velas det minsann inte men den värmen kommer ju inte att värma min rumpa.
Nej om det fortsätter så här kommer vi alla snart att sitta med våra bara rumpor på isflaken.

Jag citerar dagens ledaren i SvD:

Energipolitiken bör vila på principen om hängslen och svångrem - inte mössa och vantar.

p.s
Lasse hittade just min länge borttappade pälsmössa i racksockslådan, när jag tittade innuti mössan fann jag en lapp där det stod: Use your head! Hrmm....

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails