måndag 4 januari 2010

Nya tider...




Jag har glömt att riva av fliken till vecka ett på det nya året, faktum är att det känns konstigt att läsa 2010. Jag har ännu inte skrivit 2010 för hand får se hur det kommer att kännas.
2010 smakar lite som science-fiction, en tid i framtiden då olja inte längre används, BP och Shell har med sina ledare från telekommunikationsindustrin förvandlats genom storsatsningar på forskning på nya bränslen till världens mest miljövänligaste företag där ordet petrolium inte längre existerar.
Koldioxidutsläppenstid är förbi, vi transporterar oss via räls ovan jord eller ljudlöst genom luften i små elfarkoster byggda på nanoteknik. Hela innerstan är gå och transportbanor för cykel och elmopeder. Varutransporterna sker via taken.

Nåja den 4 januari, första vardagen, första allvaret på det nya året och jag börjar mitt hälsosammare liv med endast nyttig kost och mycket motion.
Direkt efter att jag slagit upp ögonen i morse sms:ade jag till min vän Ma och deklarerade att nu börjar vi vår strävan mot etapp ett.
Mina delmål är
1. Detox
2. Inget socker,
3. Ingen alkohol
4. Minskning av kolydraterna från potatis, pasta och preparerat ris
5. Endast fullkornprodukter
6. Motion varje dag

Jag är ingen vän av olika idetar som man ska följa slaviskt och de flesta orkar man inte heller inte hålla men om man plockar lite här och där och inte sätter krav på sig själv att leva asketiskt tror jag att det går att få en sund egenanpassad diet.

Det innebär också förstås att matlagningen tar lite mer tid än normalt för att man är ovan och för att det helt enkelt tar mer tid att laga så att alla näringämnena kommer till sin rätt.
Jag har t.ex för dagens middag kycklinggryta kokat helt dinkel i 1,5 timmar, innan det låg det i blöt i 10 timmar vidare ska jag börja grodda olika bönor och nötter.
Det låter ju som skulle köra sig själv sank redan från början men jag hoppas jag kommer att orka åtminstone till våren.
Redan förra julen fick denna bok av Ma i julklapp, Raw av Erika Palmcrantz och Irmela Lilja och nu ska jag verkligen använda mig av den.



Raw food på svenska visar hur du kan tillreda fantastiska maträtter helt utan upphettning över 40 grader för att bevara maximal näring och energi. Basen är härliga frukter, fräscha grönsaker, frön, nötter och torkad frukt.


- Mina recept är enkla, nyttiga och fyllda med livskraft. En extra bonus: raw food är naturlig smalmat. Låt dig överraskas av smakupplevelsen i indiskt blomkålsmos, vildrisblandning, mangoglass och brownies, säger Erica Palmcrantz.


Jag och Ma har också disktuerat isokalorisk diet- vetenskapens vassaste verktyg.
I isodieten är livsmedlen noga utvalda för att ge bästa tänkbara kvalitet av fett, kolhydrater och protein, samt se till att man får i dig tillräckligt av vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter. Dessutom är alla recept glutenfria - ytterligare en hälsofrämjande aspekt för många.


Kanske något att studera närmare.
Men nu smygstartar jag med det som jag tror att jag klarar av och så får vi se.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails