fredag 15 januari 2010

Kärlekens allé?



Vad hände med kärlekens allé? Har de börjat att restaurera vår hundtoalett nu? Ska jag redan nu börja drömma om amoriner och fontäner med mig och min hund promenerades längs allén med något drömmande i blicken och lyssna på smäktande kärleksdikter ur högtalare?
Något är i görningen i alla fall så man kan ju alltid hoppas att den därLiljevalchschefen fick igenom sin bisarra idé (ja han säger det själv) om kärleksdikterna till kronprinsessans bröllop.

Dikterna ska skrivas och läsas in av kända skådespelare och ljuda från högtalare i träden längs med Strandvägen. Bland de författare som tillfrågats märks Katarina Frostenson, Bruno K Öijer, Göran Greider och Kristina Lugn.

Ja varför inte? Duktiga diktare är de ju och ingenting är omöjligt. Jag har genom åren upplevt en hel del kultur och konst i allén, allt från målade kossor naturlig storlek till bilar lindade runt lyktstoplar på söndagmornarna så why not kärleksdikter ur högtalare, men frågan är ju som sagt, har de ställt upp på Mårten Castenfors idé?

Själv var han i höstas övertygad om att den kommer att kunna genomföras som tänkt.
Lite mer osäkert är det om hans andra drömprojekt under prinsessbröllopet ska gå i lås. Men går allt som det ska med finansieringen kan Daniel och Victoria också glädja sig åt ett verk av konstnären Ernst Billgren: en bronskyrka som sänkts i Strömmen alldeles nedanför Operan.

Om det nu är så att ingen av diktarena ställer upp och projektet går om intet så är det inte hela världen, jag skriver helt egna kärleksdikter och har högläsning där i allén, det är en idé.

Som den sanna romatikern jag är mår jag faktiskt lite illa av att se hur ovacker vår allé är just nu, den annars så fridfulla och vackra allén, fristaden mitt i stan.
Till råga på allt så är hela mitt hus under massiv grundupprustning just nu. Hela trappuppgången är insvept i byggpapp och innergården har fått ett temporärt tak eftersom hela "golvet" skall rivas för att hela den 100åriga sönderrostade stålbalkskonstruktionen som håller vårt hus uppe skall bytas ut.
Kanske inte många inser men det är ett gigantiskt problem i vår stadsdel nu för nästan hela Östermalm är uppbyggt under några få årtionden för 100-130 år sedan och många, kanske tom de flesta på järnstålskonstruktioner i grunden.

Nåväl jag ska inte gnälla om att hela huset är som efter en kärnvapenexplosion och genomkylt och att man fryser om fötterna hemma för det blev helt plötsligt för två dagar sedan flera miljoner utan hem överhuvudtaget.
Jag ska bara vara tacksam över att det finns en Strandvägsallé över huvudtaget och det är jag, tro mig.

0 comments:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails